شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. مذهبی
جمعه, ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۹:۵۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش نزولات جوی و کمبود بارندگی در سال جاری موجب نگرانی مردم شده است که با توجه به توصیه علمای شیراز نماز استغاثه باران فردا در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ برگزار می شود.

به گزارش پیام خبر، کاهش نزولات جوی و کمبود بارندگی در سال جاری موجب نگرانی مردم شده است که با توجه به توصیه علمای شیراز نماز استغاثه باران فردا در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ برگزار می شود.

با هدف استغاثه به درگاه خداوند جهت درخواست نزول رحمت الهی، فردا شنبه 7 بهمن ماه نماز طلب باران ساعت 9/30 درحرم مطهر شاهچراغ(ع) اقامه خواهد شد.

درخواست باران از خداوند به وسیله نماز بسیار بهتر است که با توبه و پشیمانی از گناهان و تضرع باشد. زیرا در خشکسالی و بی آبی، از دست هیچکسی جز خداوند منّان، کاری بر نمی‌آید. تنها آفریدگار هستی است که با فرستادن ابرهای باران زا، میتواند رحمت خویش را بر سر مردم بگستراند.

نحوه خواندن و کیفیت نماز باران

نحوه خواندن این نماز مانند نماز عید (عید قربان و عید فطر) است و پس از خواندن حمد و سوره، ۵ تکبیر و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود، سپس به رکوع و سجود می‌رویم. در رکعت دوم و پس از خواندن حمد و سوره نیز، چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر قنوت می‌خوانیم. سپس به رکوع و سجود رفته و تشهد و سلام را به جای آورده و نماز را تمام می‌کنیم.

بهتر است این نماز را مانند نماز اعیاد از زمان طلوع خورشید تا قبل از اذان ظهر بخوانیم. همچنین این نماز اذان و اقامه نداره و مستحب است که موذن سه مرتبه بگوید:«الصلاه»

مستحبات نماز استسقاء

از آنجایی که این نماز را برای طلب رحمت الهی می‌خوانیم، بهتر است مستحباتی را رعایت کنیم که حالت رقت و زاری و پشیمانی از گناه بیشتر در حالاتمان نمایان گردد که در ذیل به شرح این مستحبات می‌پردازیم:

بهتر است مردم سه روز روزه بگیرند و در روز سوم به صحرا یا بیابان رفته و نماز بخوانند. در صورت امکان بهتر است این نماز در جایی روباز خوانده شود و مسقف نباشد.
اگر ممکن باشد مردم پا برهنه باشند.
موذن ها همراه و همگام با مردم باشند.
کودکان، چهارپایان و پیران نیز با جماعت همراه باشند.
امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار به بیابان بیرون بروند.
جای پاکی را برای نماز خواندن انتخاب کنند.
حمد و سوره را بلند بخوانند.
در رکعت اول پس از حمد سوره اعلی و در رکعت دوم، پس از حمد سوره شمس خوانده شود.
قبل از نماز مردم از گناهان خود توبه کرده و بعد از تطهیر اخلاق خود از خداوند طلب باران کنند.

آداب پس از نماز

پس از خواندن نماز باران بهتر است امام جماعت به منبر رود و عبای خود را واژگونه یا پشت و رو بر دوش بیاندازد و با صدای بلند هر ذکر را ۱۰۰ مرتبه بگوید و مردم نیز همراه با او اذکار را تکرار کنند:

الله اکبر رو به سمت قبله
سبحان الله رو به سمت مردم سمت راست
ذکر لااله الا الله رو به مردم سمت چپ
الحمد لله رو به کل جمعیت

بعد از گفتن اذکار امام و مردم همگی دست به دعا برداشته و دعا کنند و سپس امام جماعت برای مردم خطبه بخواند( بهتر است از خطبه هایی که از معصومین نقل شده استفاده شود) و از خداوند طلب باران کند.

از عموم مردم شریف و مومن شیراز جهت شرکت در این مراسم معنوی دعوت به عمل می آید.

 

کد خبر 224805

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید