شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
شنبه, ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ۱۳:۲۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نشست سالانه سه‌گانی پردازان کشور و آیین بزرگداشت زبان راجی با حضور شاعران مطرح کشوری در شهر دلیجان برگزار شد.

به گزارش پیام خبر از اراک، به همت انجمن باحافظ و با مشارکت شهرداری و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دلیجان، نشست سالانه سه‌گانی پردازان کشور و آیین بزرگداشت زبان راجی دلیجانی با حضور ابوالفضل قاسمی، فرماندار دلیجان؛ دکتر علیرضا فولادی، شاعر، استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران و مبدع قالب شعری سه گانی؛ دکتر حسنا محمدزاده، شاعر و استاد دانشگاه کاشان؛ جمعی از شاعران و سه گانی پردازان کشور از خراسان رضوی، تهران، قم، اراک، یزد، کاشان، لرستان و نیز جمعی از شهروندان دلیجانی صبح روز جمعه ۴ اسفند ماه در سالن وات و واج شهرداری دلیجان برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا فولادی در معرفی قالب شعری سه گانی گفت: سه‌گانی شعری است سه مصراعی و سه سطری در قالب کلاسیک و سپید که با یک ضربه ذهنی همراه است و این ضربه در مصراع یا سطر آخر وارد می‌شود. البته ضربه می‌تواند در اول کار هم وارد شود اما این اتفاق اغلب در پایان و فرود سه‌گانی رخ می‌دهد. سه‌گانی دو شاخه موزون و بی‌وزن یا سپید دارد.

وی افزود: سه‌گانی در شاخه موزون ۳ فرم بیرونی اصلی دارد؛ مصراع اول و سوم هم‌قافیه هستند و وزن سه مصراع با هم مساوی است. مصراع دو و سه مقفا هستند و وزن سه مصراع با هم برابر است. هر سه مصراع هم قافیه هستند. دو فرم از این فرم‌ها، مانند فرم نوخسروانی‌هایی هستند که اخوان ثالث می‌سرود. نوخسروانی تنها همین دو فرم را دارد اما سه‌گانی از زمان تولدش گسترش بیشتری پیدا کرد و در شاخه نیمایی و سپید هم رشد داشت.

این شاعر در ادامه گفت: سه‌گانی در حوزه نیمایی و سپید هم همین فرم‌ها را دارد. یعنی ۶ فرم اصلی برایش ایجاد شده که یکی از آن‌ها مورد توجه نوخسروانی‌سرایان قرار گرفته است. در هر شعر کوتاهی، ایجاز داریم. اما در نوخسروانی باید ایجاز ویژه ایجاد شود. علاوه بر فرم‌های اصلی، فرم‌های فرعی هم برای سه‌گانی‌ها وجود دارد که دست شاعر را از نظر قافیه باز می‌گذارند، این فرم‌ها چه در حوزه کلاسیک و چه نیمایی هستند. به این ترتیب حداقل ۴ فرم فرعی در اختیار سه‌گانی سرایان قرار دارد.

در این برنامه اساتید ادبیات پیرامون جایگاه شعر کوتاه به ویژه قالب سه گانی در ادبیات مطالبی را عنوان نموده و در ادامه شاعران سه‌گانی پرداز به شعرخوانی با موضوعات امام زمان(عج)، ایثار و شهادت، مردم غزه و مضامین اجتماعی و آزاد پرداختند. 

در این نشست حسین صفری نویسنده، محقق و پژوهشگر به معرفی زبان راجی دلیجانی پرداخت و در ادامه از جدیدترین اثر وی با نام «روآهری» که داستانی به گویش راجی دلیجانی می‌باشد، رونمایی و از ایشان و اساتید سه گانی پرداز تجلیل شد.

 

کد خبر 226444

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید