یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ۲۰:۴۷
زمان مطالعه: 8 دقیقه
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از اجرای دومین پویش چهارشنبه سوری اصیل در شهر شیراز با همراهی مردم در جهت کاهش حوادث مراسم چهارشنبه خبر داد.

به گزارش پیام خبر، هادی عیدی پور در نشست خبری خود با خبرنگاران با عنوان اجرای دومین پویش بزرگ چهارشنبه سوری اصیل ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در سال جاری اظهار کرد: برقراری تماس با سامانه ۱۲۵ در سال جاری نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز افزود: در سال جاری تاکنون مجموع تماس برقرار شده با سامانه ۱۲۵ تعداد ۲۷۵ هزار و ۹۱۴ تماس بوده است که این میزان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲۸ هزار تماس بوده است و آمار حاکی از رشد ۱۷ درصدی در سال جاری است.

وی اضافه کرد: این افزایش حاکی از بالا رفتن سطح آگاهی شهروندان و گسترده بودن دامنه خدمات آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری است.

عیدی پور تصریح کرد: در سال جاری روزانه به صورت میانگین ۷۵۶ تماس با سامانه ۱۲۵ داشتیم و‌ در این حوزه نیز رشد ۱۵ درصدی را در مدت مشابه سال گذشته شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ سازی به این موضوع اعتقاد داریم که هر چه آموزش و فرهنگ سازی شهروندان در حوزه ایمنی و آتش نشانی بیشتر باشد، حوادث کمتری را شاهد خواهیم بود و در این راستا چند پویش با عناوین نجات طبیعت شهر شیراز به جهت پیشگیری از آتش سوزی در ارتفاعات پیرامونی شهر شیراز، پویش بام در قالب آموزش نکات پیشگیرانه و ایمنی بانوان در محلات شیراز و پویش زمستان را با شادی و ایمن بگذرانیم با رویکرد کاهش و پیشگیری از گاز گرفتگی اجرا شد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به کاهش حوادث گازگرفتگی در سال جاری اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد حادثه گازگرفتگی شهروندان ۲۹ مورد بود و این میزان تا پایان روز پانزدهم اسفند ماه سال جاری به ۱۶ حادثه و کاهش ۴۵ درصدی این حادثه بود.

عیدی پور در تشریح تعداد حوادث گازگرفتگی خاطر نشان کرد: تعداد نجات یافتگان از حادثه گازگرفتگی در سال گذشته ۱۶ نفر بود که این تعداد در سال جاری به ۲۶ نفر افزایش یافت.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، تصریح کرد: در سال گذشته در شهر شیراز تعداد فوت شدگان بر اثر حادثه گازگرفتگی هفت نفر مورد و در سال جاری یک مورد فوتی داشتیم که کاهش ۸۶ درصدی در این حادثه را مواجه بودیم که این موضوع نشان از همراهی مردم و فرهنگ سازی لازم در این حوزه است.

عیدی پور اضافه کرد: از ۷۴۰ تماس برقرار شده با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی 217 تماس در خصوص بازدید از ایمنی دودکش ها و ۱۶۸ تماس مشاوره ای بوده است.

پویش دیگر مورد اشاره رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اجرای پویش چهارشنبه سوری اصیل بود و وی ادامه داد: پویش چهارشنبه سوری اصیل برای دومین سال متوالی در شهر شیراز با همراهی مردم در جهت کاهش حوادث مراسم چهارشنبه سوری برگزار می شود. عیدی پور افزود: اجرای این پویش در سال گذشته کاهش ۵۹ درصدی حوادث را در برداشت و باید تلاش شود با اجرای این پویش در سال جاری برای دومین سال بتوانیم آمار کاهشی تر باشد.

وی از همراهی شهروندان شیراز در پویش چهارشنبه سوری اصیل قدردانی کرد و ادامه داد: در سال گذسته شهروندان شیراز سنگ تمام گذاشتند و هیچ فوتی نداشتیم و شاید بتوان گفت کلان شهر شیراز یکی از ایمن ترین شهرهای کشور در چهارشنبه سوری ۱۴۰۱ بود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تاکید کرد: دغدغه ما ایمنی و‌حفظ جان شهروندان شیراز در برابر حوادث است وما هیچ وقت با شادی مردم مخالف نیستیم، اما این شادی باید با ایمنی همراه باشد تا به تلخی تبدیل نشود.

عیدی پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ با همراهی مردم و آگاهی بخشی صورت گرفته نشان داد شهروندان شیراز به موضوعات و مسائل این حوزه بسیار توجه دارند و انتظار داریم در چهارشنبه سوری سال جاری نیز همراهی شهروندان را شاهد باشیم.

وی افزود: سازمان آتش نشانی در حوزه های فرهنگ سازی اقدامات لازم را در دستور کار دارد و با اعلام آمادگی در راستای برگزاری جلسات مختلف با سازمان های مرتبط برنامه ریزی و تصمیمات لازم برای چهارشنبه سوری ایمن اتخاذ شده است و با هم افزایی و هماهنگی که میان دستگاه های مختلف اجرایی وجود دارد، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار امیدواری کرد: با همراهی و استقبال مدیریت بحران استانداری فارس از پویش چهارشنبه سوری اصیل، بتوان این پویش را در سطح استان فارس برگزار کرد.

عیدی پور تصریح کرد: در چهارشنبه آخر سال آمادگی لازم برای مقابله با انواع مخاطرات را داریم و تمام تیم های تخصصی طی این 2 روز آینده در وضعیت آماده باش خواهند بود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین از شهروندان درخواست کرد همراه آتش نشانی باشند.

عیدی پور اضافه کرد: تاکنون در کلان شهر شیراز و در سطح استان فارس شاهد وقوع هیچ حادثه تلخ نبودیم.

وی در پایان با ارائه توصیه هایی به شهروندان عنوان کرد: نوجوانان و جوانان در کنار خانواده خود باشند و والدین مراقب فرزندان و کودکان خود باشند، چرا که بیشترین قشر آسیب دیده در حوادث چهارشنبه آخر سال افرادی هستند که تماشاگر هستند و نقشی ندارند، از سوی دیگر خانواده نقش بسیار مهمی را در این خصوص ایفا می کند و در کاهش این حوادث نقش کلیدی و حساس دارند.

خودداری از ایجاد حریق های بزرگ و سنگین، نوع پوشش و آسیب به بدن، عدم ایجاد حریق در کنار مراکز درمانی و باغات، عدم ایجاد حریق در کنار خودرو، عدم ریختن مایعات قابل اشتعال همچون بنزین، نفت، الکل صنعتی بر روی حریق، عدم ازدحام جمعیت و‌ تماشاگر بودن در این مراسمات و کمک و همراهی شهروندان در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بود.

نه بزرگ یک هزار دانش آموز شیرازی به چهارشنبه سوزی

خاطر نشان می شود، پس از پایان نشست خبری رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، همایش یک هزار نفری دانش آموزان شیرازی با موضوع آموزش پیشگیری از مخاطرات چهارشنبه سوری در سایت آموزشی ایستگاه آتش نشانی ۱۴ شهرک والفجر شیراز برگزار شد.

فرشید قاسمی در این همایش اظهار کرد: فرهنگ سازی در لذت بردن از سنت چهارشنبه‌ سوری آخر سال، بسیار موثر خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس افزود: دانش آموزان با عنوان سفیر هدایت و آموزش می توانند با تلاش و فعالیت در بین همسالان و در سطح جامعه در تحقق سلامت و ایمنی این سنت باستانی موثر باشند.

وی تصریح کرد: معلمان یکی از موثرترین قشرها در امر فرهنگ سازی جامعه از طریق آموزش به دانش آموزان هستند لذا در استان فارس، ما از ظرفیت ۹۵۰ هزار نفری دانش آموزان برای پیشگیری از مخاطرات چهارشنبه سوری و نهادینه کردن فرهنگ صحیح آن استفاده خواهیم کرد.

قاسمی با ترغیب دانش آموزان به رعایت نکات ایمنی در برنامه چهارشنبه سوری اضافه کرد: دانش آموزان می توانند با تهیه فیلم از مراسم سنتی و ایمن چهارشنبه سوری و ساخت کلیپ یک دقیقه‌ای و ارسال آن در شبکه شاد، در پویش «پیشگیری از مخاطرات چهارشنبه سوری» مشارکت کنند و از جوایز مربوطه بهره مند شوند.

یک هزار نفر دانش آموزان شیرازی چگونگی مواجهه با حوادث ناشی از چهارشنبه سوری را فرا گرفتند

در پایان این مراسم فاطمه قاسمی، اظهار کرد: بیش از یک هزار نفر از دانش آموزان پسر متوسطه اول از نواحی چهارگانه شیراز در این همایش آموزشی حضور دارند و به فراگیری آموزش های لازم می پردازند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش فارس افزود: در این اجتماع یک هزار نفری دانش آموزان شاهد آموزش های عملی در خصوص چگونگی مواجهه با حوادث ناشی از چهارشنبه سوری فرا گرفتند.

وی ادامه داد: در این همایش آتش نشانان با اجرای حرکاتی نمایشی عملیات امداد و نجات را برای دانش آموزان اجرا کردند.

قاسمی گفت: نحوه اطفای حریق، صعود و فرود آتش نشانان، استفاده از خاموش کننده های دستی، کمک به مصدومین از جمله مواردی بود که در این همایش آموزشی به آن پرداخته شد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: در راستای ترویج فرهنگ پیشگیری از حوادث غیر مترقبه در مراسم چهارشنبه پایان سال و استفاده از ظرفیت سفیران سلامت دانش آموزی همایش چهارشنبه ایمن با شعار چهارشنبه سوری اصیل، شاد و سالم را با مساعدت شهرداری شیراز برگزار شد.

 

کد خبر 227295

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید