شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ۱۷:۵۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ساعت بازدید اماکن گردشگری تحت نظارت میراث فرهنگی فارس، اعلام کرد.

به گزارش پیام خبر، محمد ثابت اقلیدی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گردشگری زیارت هم در بعد خارجی و داخلی می تواند فارس را معرفی می کند، گفت: گردشگری یک صنعتی است که ضریب تکاثری زیادی دارد و افراد مختلفی در بخش های مختلف از گردشگری منتفع می شوند حتی در حوزه هایی مثل قصابی که ربطی به گردشگری ندارند هم در تامین نیاز گردشگران موثر هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به اینکه بیشترین اقامت کشور در مشهد مقدس است این خودش یک دلیل قاطع برای توسعه گردشگری زیارتی است، افزود: برنامه دیگری برای مثلث نور خواهیم داشت و در کوتاه مدت اگر روی گردشگری زیارت کار کنیم و مطمئنا فارس و شیراز از اقتصادهای دیگر بی نیاز می شود.

وی با اشاره به اینکه مثلث نور بین مشهد، قم و شیراز شکل می گیرد، گفت: با این مثلث می توان در حوزه گردشگری سلامت هم اقدام کرد و امامزادگان زیادی در فارس قرار دارند که در این حوزه موثر هستند.

ثابت اقلیدی با تاکید بر اینکه ما نیازمند این هستیم که حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در ایران و خارج از ایران معرفی کنیم، افزود: 14 طرح به نمایشگاه گردشگری تهران بردیم که 12 طرح معرفی شد و 2 طرح هم به زودی رونمایی می شود و اتفاقات خوبی رقم در آینده نزدیک رقم خواهد خورد و صنایع دستی را به خوبی معرفی کردیم و 170 نفر از برجسته های صنایع دستی در این نمایشگاه حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه بعد از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، رویداد سرو سیمین برگزار شد، افزود: 137 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس را ثبت کردیم و در حوزه آثار طبیعی توانستیم دریاچه مهارلو، تنگه چوگان و غار بیشابور، 27 درخت تناور استان فارس، ثبت کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: در سطح کشور پنج پرونده سهمیه داریم که 132 پرونده بیش از سهمیه ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه پلکان چوبی تخت جمشید تعویض شد، افزود: مرمت حوض ماهی سعدی آغاز شده و در ورودی ارگ رمپ چوبی مناسب سازی شده است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: پاکسازی دیوان خانه انجام شده است و دیوان خانه پذیرای گردشگران خواهد بود و به دنبال احیای حیاط دیوان خانه هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به اینکه به همت شهرداری و شورای شهر شیراز میدان نقاره خانه شیراز را ایجاد خواهیم کرد، اظهار کرد: هدف بزرگتر ثبت جهانی محور زندیه هست و نزدیک 9 سال که معطل مانده است.

وی اضافه کرد: قلعه دختر فیروزآباد بسترسازی انجام می شود و تله کابین قله دختر راه اندازی شده است.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه قنات سعدی هم در حال لایروبی است یکی از چاه های آن در حیاط ضایعات فروشی است، تاکید کرد: هفت چاه پاکسازی شده و 2 مورد در حال پاکسازی است چاه آب سعدی و ارگ بعد از تعطیلات نوروزی لایروبی می کنیم و یک مسیر قنات سعدی را به سوی حوض سعدی سوق می دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما می خواهیم گردشگری استان را توسعه دهیم، افزود: همه کاخ های تخت جمشید مناسب سازی شود تا همه بازدید کنند و آبراهه های تخت جمشید هم در مقابل دید مهمانان نوروزی هم باز می شود.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه سنگ نگاره اشکانی در قیروکارزین داریم که راه شده بود و یادگاری های زیادی روی آن نوشته شده است و طرح مطالعاتی برای آن در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: سایت موزه تل آجری هم در فصل بهار افتتاح می شود.

وی گفت: کاوشی در شهر گور داشتیم که یک گور سلطنتی در آن کشف شده است و طرح های مطالعاتی آن انجام می شود و گردشگر از بالا بعد از عید می تواند آن را ببیند و گردشگری شهرستان فیروزآباد را متحول کند.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه مجمع خیرین میراث فرهنگی را در کشور راه اندازی کردیم، تاکید کرد: یک آب انبار هم در حافظیه وجود دارد که بعد از نوروز افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه نوروز با رمضان متقارن شده است و به طور مشخص در اماکن یک نوروز با برنامه های متناسب فرهنگ نوروز و فرهنگ قرآن میزبانی می کنیم، اظهار کرد: در حافظیه و تخت جمشید مراسم تحویل سال را خواهیم داشت و برنامه با محوریت قرآنی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به اینکه حافظیه به صورت استاندارد پنج هزار نفر را میزبانی کند و در لحظه سال تحویل 30 هزار نفر حضور یافتند، اظهار کرد: ما نمی توانیم داعیه فرهنگی داشته باشیم و باعث تخریب شیشه مزار حافظ باشیم.

به گفته ثابت اقلیدی، مردم فرهنگ دوست ما فضا را برای بازدید مهمانان نوروزی قرار دهند و در حافظیه و تخت جمشید سفره افطاری را داریم.

وی اظهار کرد: اماکن گردشگری در طول ایام نوروز از 10 تا 17 در خدمت مردم هستند و در بحث زمانبندی بازدید از اماکن هماهنگی وزارت میراث است و تا 2 ساعت امکان تغییر ساعت در اختیار مدیر کل میراث فرهنگی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: زمان بازدید حافظیه، سعدیه و تخت جمشید متفاوت می شود اما استاندارد عمومی همین ساعتی است که عنوان شد و برنامه تواشیح، حافظ و سعدی خوانی اجرا می شود.

 

کد خبر 227456

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید