شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
یکشنبه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۱۷
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه پروژه اصلی مرمت و ترمیم در تمام مجموعه تخت جمشید بعد از ایام نوروز انجام می شود، گفت: پیش از نوروز بهسازی پلکان های ورودی تخت جمشید انجام شده است.

علیرضا عسکری چاوردی در گفت و گو با پیام خبر در تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی مجموعه تاریخی تخت جمشید، اظهار کرد: با توجه به وسعت بسیار باشکوه تخت جمشید که تنها تخت گاه آن به همراه کاخ های این مجموعه بیش از ۱۲ هکتار وسعت دارد و مجموعه بزرگی را شامل می شود، از 2 ماه گذشته ساماندهی آن به ویژه برای ایام نوروز در دستور کار قرار گرفت. همچنین از زمان انتخاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی فارس و با پشتکاری که این مدیر سخت کوش داشت کمک بسیاری کرد تا ما بتوانیم پویش ساماندهی تخت جمشید را راه اندازی کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی مجموعه تخت جمشید تقسیم نیروهای متخصص این حوزه در میان کاخ ها و واحدهای مختلف شکل گرفت تا بنوانیم مسائل و مشکلات تخت جمشید را واکاوی کنیم.

وی در تشریح برخی مسائل و مشکلات این مجموعه تاریخی، تصریح کرد: مشکلات به صورت کوتاه مدت و برخی موضوعات در بلند مدت احصا شد و مقرر شد ابتدا مشکلات کوتاه مدت این مجموعه تارخی رفع شود.

عسکری چاوردی در تشریح مشکلات کوتاه مدت این مجموعه اضافه کرد: پراکندگی کابل های برق، آب گرفتگی معابر و شکسته و فرسوده بودن پلکان چوبی ورودی، رنگ پریدگی ستون های جلو موزه، کهنه شدن تابلوها، زنگ زدگی داربست ها، شکسته شدن شیشه های زیادی که طی سال های متمادی شکسته شده بود اما جمع آوری نشده بود و یا خطر فرو ریختن برخی از ان ها وجود داشت، وضعیت اسفناک آرامگاه ها و سرویس های بهداشتی از مشکلاتی بود که در شان این مجموعه نبود از جمله مشکلات بود.

وی ادامه داد: خشک شدن درختان پردیس تخت جمشید به علت نبود آب، زنگ زدگی فنس ها، مسائل مرتبط با لجستیک تخت جمشید و خارج شدن دوربین ها از مدار، شکسته شدن تابلوهای راهنما و‌ از بین رفتن گل های تخت جمشید و سایر مسائل دیگر که با قدم زدن در این مجموعه تاریخی به صورت واضح قابل مشاهده بود، از جمله مشکلات احصا شده کوتاه مدت این مجموعه تاریخی بود که گرفتار آن بودیم و فرصت تحرک را از ما و همچنین مجموعه تخت جمشید برای گردشگر گرفته بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خاطر نشان کرد: یکی از مسائل بحرانی که در تخت جمشید با آن مواجه شدیم راهنمایان گردشگری ثابت مجموعه بودند که متاسفانه ساماندهی نشدند و با صدا زدن جذب توریست را انجام می دادند و شکل درستی نبود، همچنین در اجرای برنامه نور و صدا به دلیل اینکه سیستم‌ صوت با مشکل مواجه شده بود، این موضوعات منجر شد که به یک نقطه بحرانی در تخت جمشید برسیم و این نگرانی برای ما مطرح شد که چگونه تا ایام نوروز سلماندهی این مجموعه انجام شود تا مشکلات حل شود.

عسکری چاوردی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروی انسانی در تخت جمشید نیز دچار رکود شده بود و این موضوعات منجر شده بود تا همه فرصت ها از ما گرفته شود و در واقع تخت جمشید که طی ده سال گذشته تعداد هشت خودرو داشت در حال حاضر یک خودرو هم ندارد، این در حالی است که مسئله لجستیک و منابع تخت جمشید بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در حوزه منابع تخت جمشید نیز طی ۲ سال است که ردیف اعتباری مالی این مجموعه توسط سازمان برنامه و بودجه حذف شده است، این در حالی است که دیوارها نیز به مرمت نیاز داشتند و این اقدام باید بعد از نوروز و در فصلی که بارش باران نباشد انجام می شد و می توان گفت وضعیت بسیار ناراحت کننده بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، این مجموعه را همچون یک انسان پیر و یا یک خانه قدیمی توصیف کرد و افزود: اگر به این خانه رسیدگی نشود و سالیان متمادی به آن توجه نشود و هر ساله تعداد زیادی از این خانه بازدید داشته باشند، منجر به تخریب آن خواهد شد.

عسکری چاوردی ادامه داد: در راستای اجرای بربرنامه کوتاه طی 2 ماه گذسته با بسیج کردن نیروهای مجموع، تقسیم کار و تقسیم بندی یک بنا به یک باستان شناس ، مرمت کار و یک کارگر فنی واگذار شد و نیروهای پشتیبان کارگری در سطح منطقه به کار گرفته شد و تمام مصالح‌ تامین شد.

وی هچنین اضافه کرد: متاسفانه یکی دیگر از موضوعاتی که شاهد آن بودیم، از بین رفتن مبلمان تخت جمشید بود و همه این مشکلات باعث شده بود که نگاه گردشگر در هنگام ورود به این مجموعه به زنگ زدگی، کهنه گی، رنگ پریدگی، فرسودگی و شکستگی ها معطوف شود، مسائلی که گردشگر را بیشتر از انکه از بازدید مجموعه لذت ببرد، آزار می داد.

به گفته وی؛ با توجه به در پیش بودن ایام نوروز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بخشی از اقدامات اصلاحی انجام شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید کرد: با اقداماتی که انجام شد و بودجه خاصی در اختیار نداشتیم اما برنامه ریزی لازم لحاظ شد تا بر مبنای اعتبار بودجه ای پیش برویم.

عسکری چاوردی ادامه داد: محور ورودی تخت جمشید از میدان ملل به طول چهار کیلومتر پس از ۴۵ سال، عملیات بهسازی و ساماندهی این محور با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان صورت گرفت.

وی افزود: مسیر ورودی باید در شان این مجموعه باشد اما به دلیل اینکه پارکینگ این مجموعه وضعیت مناسبی نداشت مقرر شد تا ساماندهی پارکینگ انجام شود.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید؛ با تقسیم بندی کار گروه ها، تمام مسائل ریز تخت جمشید تا بالای تخت گاه تا حدودی رفع شد و در حال حاضر می توان گفت ۸۵ درصد مشکلات تخت جمشید حل شد و اگر مسائل و مشکلات دیگری وجود دارد تلاش برای رفع این مشکلات تا شب عید و حتی در ایام نوروز صورت گیرد.

عسکری چاوردی در خصوص وضعیت ناماسب سرویس های بهداشتی مجموعه تخت جمشید، اظهار کرد: بیش از بیست سال بود که از سرویس های بهداشتی کانکسی در این مجموعه استفاده میشد و در ایام نوروز این سرویس ها، مناسب نبوده و موجب ناراحتی و نارضایتی گردشگران شده بود اما با تلاش مدیر کل میراث فرهنگی برای رفع این مشکل اقدام شد و ساخت و اجرای بهترین سرویس بهداشتی با انتشار مناقصه برای این مجموعه در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل 2 بار انصراف پیمانکار و به دلیل تعویض سه باره زیر ساخت، یک پیمانکار جدید با اجرای این زیر ساخت موافقت کرد، اما ساخت سرویس بهداشتی های جدید به بعد از ایام نوروز محول خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اجرای این پروژه نیازمند بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار بود که به همت مجموعه مدیریتی میراث استان این تحقق اعتبار در دستور کار قرار گرفت.

تعویض پلکان چوبی تخت گاه جمشید از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بود و وی اضافه کرد: اجرای این اقدام کار بسیار دشواری بود اما با توجه به مشکلاتی که برای بازدید گردشگران به وجود آورده بود این اقدام در دستور کار قرار گرفت و از ۱۰ روز گذشته عملیات تعویض پلکان ها آغاز شد و تا دو ماه آینده ادامه خواهد داشت، این در حالی است که ابتدا لکه گذاری و رفع معایب پلکان هایی که خطر بسیاری داشتند در دستور کار قرار گرفت و بخش های دیگر در حال انجام است.

مرمت ستون های مقابل موزه، نظافت شیشه ها، مرمت های ساده و اولیه، نظافت نقش برجسته ها، تابلوها و مسیرها، نصب آبسردکن جدید، تعمیر پمپاژ های سوخته چاه های تامین آب در تخت جمشید، جمع آوری بیش از ۵۰ سگ بلا صاحب در تخت جمشید، تاکین روشنایی در بخش های مختلف تخت جمشید، احیای تمام دوربین های تخت جمشید به ویژه دوربین های حفاظت الکترونیک و تبدیل آن ها به سیستم یکپارچه، ارتقا سیستم های فیبر نوری و پوشش های مخابراتی، تامین لباس جدید برای پرسنل و راهنمایان گردشگری افتخاری، از دیگر اقدامات انجام شده است که عسکری چاوردی به آن ها اشاره کرد.

وی با اعلام این خبر که پروژه اصلی مرمت و ترمیم در تمام مجموعه تخت جمشید بعد از ایام نوروز انجام می شود، اضافه کرد: همه مسکلات رفع نشده است اما می توان گفت که یک حجم زیادی از مسائل و مشکلات در تخت جمشید جمع شده بود و احصا و تلاش شد تا ۸۵ درصد مشکلات رفع شود.

عسکری چاوردی اظهار امیدواری کرد: در ایام نوروز شرمنده گردشگران نشویم و به شکل آبرومندانه فعالیت ها انجام شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه اضافه کرد: بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر راهنمای گردشگر ثابت و سیار در محوطه تخت جمشید فعالیت دارند و با توجه به اینکه یک سیستم ناهمگون و بی نظم در جذب توریست وجود داشت برای تمام راهنمایان گردشگری تهیه لباس یکدست و صدور کارت در دستور کار قرار گرفت و به مرور تا یکماه آینده گروه های گردشگری که به تخت جمشید وارد می شوند باید در یک سیستم منظم و یکپارچه وارد مجموعه شوند.

عسکری چاوردی همچنین نوید داد: از نظر ارتقا کیفی در ماه های آینده راهنمایان گردشگری مجموعه بر اساس زبان های مختلف گروه بندی می شوند و رسته شغلی آن ها تعیین خواهد شد و این افراد ملزم به شرکت اجباری در آزمون ها خواهند بود و به زودی رتبه بندی راهنمایان گردشگری انجام می شود.

وی همچنین در پایان سخنان خود از راه اندازی و فعالیت یک اتوبوس از ایستگاه احمدی شیراز به سمت تخت جمشید در شیراز خبر داد و خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا با راه اندازی این خط اتوبوس گردشگری برای بسیاری از کودکان، سالخوردگان و افرادی که دسترسی و بازدید آن ها از مجموعه تخت جمشید دشوار است بتوانند از این خدمات استفاده کنند تا اجرای این اقدام از سال آینده محقق شود.ط÷

 

کد خبر 227657

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید