پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ۰۱:۰۴
زمان مطالعه: 7 دقیقه
موسسه فناوری هوشمند شبکه زر که به‌تازگی مجوز انتشار اوراق رمزپایه را دریافت کرده، توانست برای اولین‌بار در کشور زیرساخت ایجاد توکن های غیرمثلی (NFT) را ایجاد کند.
به گزارش پیام خبر، موسسه فناوری هوشمند شبکه زر که به‌تازگی مجوز انتشار اوراق رمزپایه را دریافت کرده، توانست برای اولین‌بار در کشور زیرساخت ایجاد توکن های غیرمثلی (NFT)  را ایجاد کند.
دکتر عباس جم زر رئیس بنیاد راهبری شبکه زر ضمن تاکید بر ضرورت مشارکت مردمی و نقشی که سفیران و حافظان میراث مستند در این راستا دارند، توضیح داد: ما باید مالکیت خصوصی بر این میراث را به رسمیت بشناسیم و از مالکان تقاضا کنیم که در امر حفاظت از این میراث گرانبها به کشور عزیزمان ایران کمک کنند.
جم درخصوص طرح زیرساخت توکن های بی همتا توضیح داد: برای اولین‌بار یک شناسنامه دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین بومی برای آثار هنرمندان و فرهیختگان کشور صادر می‌شود، بنابراین هر فرد در این پروژه همکاری داشته باشد، نام ایشان به‌عنوان مالک در اثر حک و شناسنامه صادره به ایشان تقدیم می‌شود.
وی در ادامه افزود: مالکان می توانند از روش های مختلف آثار خود را ثبت و به اشتراک بگذارند، روش اول این است که مالک اثر می‌تواند این اثر را به سامانه مالکیت معنوی شبکه زر اهدا کند، در روش دوم متقاضی می‌تواند این اثر را به سامانه تبادلات شبکه زر بفروشد و ما بتوانیم از طریق بخش‌های خصوصی و دولتی و مشارکتهای مردمی و هم از طریق واحد رمزپایه زرهوشمند آن را خریداری کنیم. نکته بعدی صدور شناسنامه دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین شبکه زر است مالک می‌تواند نسخه دیجیتال اثر خود را در شبکه زر ثبت کند و ما شناسنامه اثر را برای ایشان صادر کنیم. علاوه بر این اگر فرد شرایط مناسبی به جهت نگهداری و حفاظت از این میراث در منزل را دارا نیست، می‌تواند اثر را پس از دریافت شناسنامه به یکی از موزه های مورد تایید میراث فرهنگی بسپارد و آن موزه به رسم امانت از آن استفاده کند.
به‌ گفته دکتر جم قرار است در تعامل با شبکه بانکی برای اولین‌بار توکن های ثبت شده در شبکه زر قابلیت توثیق و تضمین داشته باشد که تلاش می‌شود این موضوع تا پایان سال جاری به نتیجه برسد.
وی، درخصوص توکن‌های غیرمثلی شبکه زر توضیح داد: این طرح قرار است بستری برای جلب مشارکت‌های مردمی شود. به‌ طور مثال کشورهای خلیج فارس با برگزاری حراجی‌ها باعث می‌شوند که ارقام بالایی برای مالکان اثر جهت فروش جمع آوری شود، سعی ما بر این است که به‌واسطه شبکه زر و واحد رمزپایه زرهوشمند تامین مالی خرید را انجام دهیم، اما پشت پرده آن دغدغه‌سازی برای جامعه هم وجود دارد. بنابراین جامعه باید نسبت به این مساله حساس باشد؛ همانطور که جامعه اکنون نسبت به محیط زیست هم دغدغه دارد.
به‌گفته وی، اگر هنرمندان و فرهیختگان و نخبگان کشور در این طرح مشارکت کنند یک جامعه بزرگ نسبت به این مساله آگاه و دغدغه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرند که در این طرح سهیم شوند و بسیاری از آثار فاخر کشور در فهرست آثار ثبت شده و دارای مالکیت معنوی قرار می گیرند.
رئیس هیات مدیره مؤسسه فناوری هوشمند شبکه زر هدف این مؤسسه در راه‌اندازی توکن های غیرمثلی را توضیح داد و افزود :‌ شبکه زر متشکل از بزرگان حوزه فناوری اطلاعات و فعالین اقتصادی کشور است که با هدف تجربه فناوری بلاکچین ایجاد شده است. ما وظیفه خود دانستیم که در فضای نظام بانکی و پرداخت و در کنار آن در فضای اجتماعی انواع ارزش‌آفرینی‌ها را انجام دهیم، فضای بلاکچین به‌عنوان شبکه ارزش در دنیا شناخته می‌شود که قرار است در کنار داده، ارزش را جابه‌جا کند، در این فناوری نیازمندیم که بتوانیم دارایی فیزیکی را به دارایی دیجیتال تبدیل کنیم، همه ما باید برای ورود به عصر دیجیتال آماده باشیم. بنابراین برای هر دارایی که در این فضا داریم می‌توان به‌صورت انحصاری، غیرقابل تکثیر و ذیل همه قوانین موجود شناسنامه دیجیتال ایجاد کرد و این اجازه را داد تا این دارایی در کل فضای شبکه ملی یا جهانی مبادله‌پذیر باشد.
عباس جم ایجاد این فضا را یکی از وظایف شبکه زر دانست و گفت:‌ باعث افتخار است که امروز بتوانیم برای این میراث فرهنگی در بحث ارزش‌گذاری، اصالت‌سنجی و مشارکت و در نگاه نظارتی وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این طرح را ایجاد کنیم و بتوانیم برای نسل جدید که بسیار تمایل دارند تا به‌ صورت دیجیتال در کیف پول های خود دارایی هایشان را ببیند، از این طریق امکان مشاهده و مبادله این نوع دارایی ها را ایجاد و همچنین امکان اشتراک گذاری دارایی هایشان را بوجود آوردیم، یکی از ویژگی های شبکه زر این است که انتشار توکن ها در آن بسیار کم‌هزینه هستند، در فضای بلاکچین هزینه‌های انتقال و جابه‌جایی پول بسیار کم می‌شود؛ بنابراین با توکنایز کردن دارایی‌ها ذیل قوانین تجارت و احراز هویت انتقال پول راحت‌تر می‌شود.
جم در ادامه گفت: ما در شبکه زر کوشش کردیم تا با پشتوانه بیمه، انواع توکن‌ها با دارایی‌های ملموس و قابل تکثیر را ایجاد کنیم، اما دارایی‌های یکتا و غیر قابل تکثیر با ایجاد شناسنامه امکان پذیر شده و توانسته‌ایم اعتماد و مشارکت‌پذیری را در قالب توکن NFT ایجاد کنیم، در این فضا برای مالک آثار هنری با نظارت وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارزش‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، شناسنامه اثر صادر و در اختیار مالک گذاشته می‌شود، پس از آن مالک می‌تواند این توکن را در فضای بلاکچین بر اساس تصمیم خود منتقل کند، بفروشد یا بعدها به‌عنوان وثیقه استفاده کند.
رئیس بنیاد راهبری شبکه زر افزود: جای جای کشور عزیزمان ایران مملو از تاریخ این سرزمین و میراث‌دار فرهنگ، ادب و دانش و ارزش‌هایی است که در طی سال‌های متمادی شکل گرفته است، این میراث در اختیار ما قرار داده شده و این رسالت به عهده ماست که آن را حفظ کنیم و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم، شکل‌گیری بنیاد راهبری شبکه زر این نقش‌آفرینی را در حوزه میراث فرهنگی و آثار باستانی و هنری کشور خواهد داشت که بخشی از میراثی که در اختیار افراد بود را به‌ عنوان دارایی های گرانبها و دارای مالکیت معنوی جهانی معرفی کند.
وی ادامه داد: با شرکت کردن در هر یک از تلاش‌های اجتماعی باعث می‌شویم که اندیشه‌ها را به هم نزدیک و بارور کنیم.
دکتر عباس جم زر جزئیات توکن‌های بی همتا یا NFT را شرح داد و گفت:‌  در شبکه زر شرایطی مهیا کردیم که بتوانیم شناسه دیجیتال خدشه‌ناپذیر و غیرقابل کتمان و انکار را برای صاحبان اثر فراهم کنیم و زیرساختی را آماده کرده ایم که توکن های NFT  را در بستر شبکه زر برای آثار هنرمندان و فرهیختگان و نخبگان عزیز کشور صادر کنیم و فهرستی از این آثار را با نام و مالکیت معنوی مالک آثار به صورت بین المللی لیست کنیم و تمام اطلاعات این اثر در قالب آلبوم و در یک ساختار غیرمتمرکز و مبتنی بر یک قاعده اجماع ثبت کنیم، هیچکدام از این سرورها نمی‌توانند انکار کنند که داده ثبت‌شده دچار اختلال شده و از بین رفته است، فرآیند بارگذاری اطلاعات، گزارش کارشناس رسمی و ساخت شناسنامه بر اساس استانداردهای وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این توکن اتفاق می‌افتد و مهر سازمان مربوطه مبتنی بر قانون تجارت الکترونیکی پای آن سند ثبت می‌شود. ما درعین اینکه اثر را برای کشور حفظ میکنیم مالکان آن اثر را هم به رسمیت شناخته‌ایم.

 

کد خبر 156335

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید