جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
دوشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۵۹
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس از مرمت بخشی از کاشی‌کاری‌های معرق سردر دروازه امام مسجد عتیق شیراز خبر داد.

به گزارش پیام خبر، سید موید محسن ‌نژاد در جمع خبرنگاران گفت: مرمت بخشی از کاشی‌کاری‌های معرق سردر دروازه امام مسجد عتیق مطابق ضوابط مرمتی توسط مرمتگران و با نظارت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس آغاز شد.
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس ادامه داد: این عملیات اجرایی شامل مرمت اضطراری (عملیات نجات‌ بخشی و رفع خطر کاشی‌های در حال ریزش)، پاک ‌سازی، تثبیت و استحکام‌ بخشی اولیه، برچیدن و آواربرداری پشت کاشی، دوغاب‌ریزی و نصب بخش‌های برچیده شده طبق الگوی موجود و همچنین در آخر تثبیت نهایی است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به نوع کاشی نامنظم در طراحی اولیه کتیبه، شماره‌ گذاری، پیاده ‌سازی و الگوبرداری به منظور احیای قسمت‌های ریخته شده، مرمت هنری این کتیبه را زمان‌بر کرده است که این عملیات توسط استادکاران باتجربه معاونت میراث ‌فرهنگی و با نهایت ظرافت و با هزینه اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در حال اجراست.
مسجد جامع عتیق از نخستین مساجد دوره اسلام و جز قدیمی ‌ترین مساجد تاریخی ایران است که در ضلع شرقی حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) در شیراز واقع‌ شده است.

 

کد خبر 202563

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید