سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
شنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۱۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ایران باستان هنرهای خاصی در طراحی ظروف کاربردی به کار گرفته می شود و «ریتون» از جمله ظروفی بوده که با هنر هنرمندان تلفیقی از هنر و ظرف کاربردی را خلق می کرد.

به گزارش پیام خبر، تکوک، مرغان‌صُراحی یا ریتون ظروفی بودند که به شکل جانوران مختلف در ایران باستان ساخته می شد و ریتون ها نماد قدرت بودند.
ریتون ها اغلب از طلا و نقره و به شکل سر شیر، بز و ... ساخته می شدند و کاربردی مانند جام داشتند.
کلمه «ریتون» در واقع یک واژه یونانی است و به ظرفی گفته می شود که بخش قدامی انسان و یا حیوان و از یک ظرفی به شکل شاخ که در قسمت تحتانی ظرف به هم متصل می شوند تشکیل می شود و ایرانیان باستان در ساخت ریتون دارای مهارت خاصی بودند و انتهای این ظروف را به شکل سر حیواناتی مانند شیر،‍‍ ببر، گوزن، آهو، اسب، گاونر، بز وحشی و ... می ساختند و معتقد بودند نوشیدن در این جام ها به آنها قدرت همین جانوران را می بخشد.
هنرمندان در ساخت ریتون ها معمولا ازطبیعت الهام می گرفتند و گاهی هم طبیعت و خلاقیت و تخیل را در هم می آمیختند و یک موجودات افسانه ای در قالب ریتون خلق می کردند.
در همدان بیشتر سر شیر و کله قوچ در زیویه کردستان و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس کله قوچ و بزوحشی، در کلاردشت مازندران، ببر و در مناطق کویری و گرم و خشک، شتر طرح ریتون ها را تشکیل می داد.
از ریتون ها در مراسم آئینی و تشریفات درباری و جشن ها استفاده می شد و جنس ریتون اشراف از طلا و نقره و افراد سطح پایین تر جامعه هم از سفال بود و ریتون در مراسم مذهبی هم به عنوان گلاب دان نیز استفاده می شد.
دهانه ریتون به صورت سر باز و گشاده بود و با ریختن عطر در آن و نصب آن در فضای خالی اتاق ها و تالارهای، معابد آتشکده ها، فضای موجود را معطر می کردند. 
ریتون سفالین در ایران قدمت چهار هزار ساله دارد و در شوش کشف شده و در دوره هخامنشی ریتون سازی یک هنر بسیار غنی و گسترده محسوب می شد.
ریتون های هخامنشی با تصاویر موجوداتی مانند سر ستون های کاخ های تخت جمشید بودند و جام های زرین و سیمینی به شمار م یرفتند که مورد چکش کاری هنرمند قرار می گرفتند.
یکی اززیباترین نمونه این ریتون ها که از طلای خالص است و درعهد خشایارشا ساخته و درهمدان کشف شده در موزه ملی ایران باستان قرار دارد و شیر بالداری است که به جام ریتون وصل شده است.

 

کد خبر 202746

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید