سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ۱۹:۵۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نخستین کنگره بین المللی هویت ایرانیان، باعنوان «هویت ایرانیان: مبانی، الگوها، سیاست‌ها و ارزیابی» توسط مرکز پژوهشی هویت ایرانیان دانشگاه شیراز در روزهای ۱۲ -۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

به گزارش پیام خبر، دکتر شکرالله خاکرند، رئیس مرکز پژوهشی هویت ایرانیان ضمن اعلام این خبر در جمع خبرنگاران، گفت: مرکز پژوهشی هویت ایرانیان دانشگاه شیراز باهدف تبیین علمی مساله‌ی اساسی هویت ایرانیان، پروژه‌ی هویت ایرانیان را طراحی کرده است.

وی با بیان این مقدمه که: هویت هرجامعه‌ای گنجینه‌ی میراث فرهنگی و تمدنی و تاریخی آن ملت و تمامیت شخصیت و استعدادها و ذخایر معنوی و فکری آن جامعه را شامل می‌شود، اظهار کرد: حفظ، تداوم و تقویت هویت ملی با شناخت استعدادهای نهفته در آن و رصد فرصت‌ها و تهدیدهای فعلی و پیش رو ممکن است و شناخت و ارائه‌ی راه‌حل برای مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی سیاسی و اقتصادی جامعه رسالت دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی است.

رئیس مرکز پژوهشی هویت ایرانیان افزود: مساله‌ی هویت ایرانیان در بیانات مقام معظم رهبری، ازجمله بیانیه‌ی گام دوم طرح و معرفی شده است. این موضوع، به‌عنوان یکی از کلان‌موضوعات بین‌رشته‌ای، می‌تواند بسیاری از پروژه‌های پژوهشی، آموزشی و برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی را چه در نهادهای آموزشی و پژوهشی و چه در نهادهای مدیریتی و فرهنگی، تبیین و جهت‌دهی کند و یکی از موضوعات اساسی چندوجهی که همواره مورد اهتمام مقام معظم رهبری قرار گرفته است، همین موضوع هویت ایرانیان است.

وی با اعلام اینکه نخستین کنگرۀ طرح هویت ایرانیان در تاریخ ۱۲تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد، توضیح داد: برگزاری کنگره‌های دوسالانه‌ی بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای از برنامه‌های پروژه‌ی هویت ایرانیان در زمینه‌ی پرداختن جدی‌تر و تخصصی‌تر به موضوع هویت است. با توجه به ضرورت ارزیابی و بازنگری سیاست‌های هویتی در گام اول و چهل سال پس از انقلاب و با نگاهی به آینده، موضوع نخستین کنگره، «هویت ایرانیان: مبانی، الگوها، سیاست‌ها و ارزیابی‌» تعیین شده است.

به‌گفته‌ دبیر کنگره‌ هویت ایرانیان، تمام فعالیت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در فاصله‌ پیش همایش‌ها در قالب سخنرانی، نشست علمی، نگارش پایان‌نامه و رساله، تالیف مقاله و کتاب و نیز طرح‌های پژوهشی و... در همایش‌ها عرضه می‌گردد، تا از خلال آن نخبگان و اندیشمندان هویت‌شناس به تبادل‌نظر بپردازند و به‌تدریج ادبیات پژوهشی قابل استناد برای محققان فراهم شود.

دکتر خاکرند به اهداف برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: تبیین شاخص‌های هویت ملی ایرانیان، تبیین نظرات نظریه پردازان در زمینه هویت ایرانیان، تولید محتوای دانشی پیرامون هویت ایرانیان، ارائه مباحث و یافته‌های جدید در حوزه هویت با رویکرد اسلامی، ارزیابی امتداد هویت ایرانیان در منطقه به‌ویژه حوزه فرهنگی تمدن ایران، تبادل دستاوردهای پژوهشی بین مراکز علمی و پژوهشی، گفتمان‌سازی موضوع هویت ایرانیان در سطح جامعه علمی کشور، افزایش توجه و مشارکت سیاستگذاران و مدیران کشور به این حوزه وآینده‌نگاری مساله هویت با لحاظ تحولات جهانی ازجمله اهداف برگزاری کنگره هویت ایرانیان است.

وی به محورهای نخستین گنگره هویت ایرانیان نیز پرداخت و گفت: محورهای مختلفی ازجمله: مبانی و مؤلفه‌های شکل‌دهنده و تحکیم‌بخش هویت ایرانیان، ارزیابی تطورات و تحولات تاریخی هویت ایرانیان در دوره معاصر با تاکید بر گام اول انقلاب، بررسی نسبت هویت با رشته‌های مختلف هنر و علوم انسانی، شناخت وضعیت مؤلفه‌های هویتی اقشار مختلف جامعه، نسبت هویت‌های قومی و هویت ملی، بررسی نسبت منافع ملی و هویت ملی، ارزیابی اقدامات حکومت پهلوی در مساله هویت ایرانیان، نقش امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در مدیریت مساله هویت ایرانیان، بررسی تطورات مربوط به مساله هویت زن، هویت ملی و جهانی‌شدن، هویت ملی، مدرنیته و غرب، الگوها و نظریه‌های مرتبط با هویت ایرانیان، انقلاب اسلامی و هویت ایرانیان، زبان و ادبیات فارسی و هویت ایرانیان هنر و رسانه و هویت ایرانیان، علم و فن‌آوری به‌عنوان نشانه هویتی ایران امروز و... به‌عنوان‌ محورهای این دوره از برگزاری کنگره درنظر گرفته شده است که جزئیات آن در وبگاه رسمی کنگره هویت ایرانیان به نشانی www.iranianidentity.shirazu.ac.ir برای مطالعه علاقه‌مندان موجود است.

به‌گفته‌ی این مقام مسؤول مهلت ارسال چکیده مقاله‌ها به دبیرخانه کنگره هویت ایرانیان تا ۳۰ آذر و مهلت ارسال اصل مقاله تا ۱۵بهمن‌ماه درنظر گرفته شده است، اعلام نتایج داوری نیز تا ۳۰بهمن‌ماه و آخرین مهلت ثبت‌نام ۱۵ اسفندماه اعلام شده است.

به گزارش پیام خبر، در پایان این نشست، آیین رونمایی از پوستر نخستین کنگرۀ بین المللی هویت ایرانیان با حضور معاون پژوهشی و مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز برگزار شد.

 

 

کد خبر 204111

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید