جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
جمعه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۴۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سفر روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس و بازدید او از پروژه تالار مرکزی شیراز روزنه‌های امید برای تکمیل این پروژه که یکی از مطالبات جدی اهالی فرهنگ و هنر فارس طی سال‌های اخیر بوده را در دل هنرمندان این دیار زنده کرد.

به گزارش پیام خبر، پروژه تالار مرکزی شیراز برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شد. پیش از آن در سال ۱۳۸۵ بود که پروژه‌ای تحت عنوان مطالعه و احداث ۱۵ مجتمع فرهنگی هنری در سطح کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد و بر خلاف اینکه در هر سه سفر رییس جمهور وقت احداث تالار مرکزی شهر شیراز به عنوان پروژه ملی تصویب شد اما به دلیل نبود زمین مناسب جهت احداث مجتمع، اعتباری هم به این پروژه تخصیص داده نشد.

مجموعه‌ای برای فعالیت‌های هنری

تالار مرکزی شیراز در حال حاضر در زمینی به مساحت ۱۸هزار مترمربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع در محل ساختمان قدیمی سیلوی شهر قرار دارد؛ برای این مجموعه سالن همایش ۲ هزار نفری با زیربنای چهار هزار مترمربع، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی و فضای نگهداری ادوات موسیقی در نظر گرفته شده است و درصورت ساخته شدن، بزرگترین مجموعه فرهنگی شیراز خواهد بود.

واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه‌برداری

پس از نخستین کلنگ‌زنی، مسئولان با توافقی یکسال‌ و نیمه، در مهرماه ۱۳۹۲ از واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه‌برداری آن طی قراردادی ۴۲۰ میلیارد ریالی سخن گفتند و مدت زمان تحویل پروژه را ۳۶ ماه برآورد کردند و این پروژه برای دومین بار کلنگ‌زنی شد.

در سال ۱۳۹۵ اعتباری افزون بر ۷۰ میلیارد ریال برای ساخت آن پیش‌بینی شد و در مهرماه ۱۳۹۶ طی بازدید وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل ساخت و ساز تالار مرکزی شیراز قول افزایش اعتبار داده شد و ۹۰ میلیارد ریال به این امر تخصیص یافت. در آن زمان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، بهزاد مریدی اعلام کرد که ساخت اسکلت بخش اول تالار و فونداسیون بخش دوم به اتمام رسیده است و هنوز عملیات ساخت بخش سوم آن آغاز نشده است.

متوقف شدن پروژه در اواخر دهه ۹۰

سال ۹۹ بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیش‌بینی کرد که برای اتمام تالار مرکزی اعتباری افزون بر ۸۰۰میلیارد ریال نیاز است و گفت: بودجه‌ای که از آغاز در نظر گرفته شده بود، طبق وعده‌های پیمانکار در آن زمان عملیاتی نشد و منجر به طولانی شدن فرایند ساخت‌وساز شده است. این خود عامل اصلی عقب افتادن پروژه شد. بدین ترتیب کار ساخت تالار مرکزی شیراز و عملیات عمرانی مربوط به این پروژه با پیشرفت فیزیکی نامطلوب، حدود چهار سال تعطیل شد تا اینکه با رقم خوردن سفر دولت سیزدهم به استان فارس در ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ نوید تکمیل تالار مرکزی شیراز با تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد.

نوید آغاز عملیات اجرایی احداث تالار مرکزی در سفر دولت سیزدهم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر استانی دولت به فارس در بازدید از محل طرح تالار مرکزی شیراز اعلام کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر آیت الله دکتر رییسی رییس‌جمهور به استان فارس برای تکمیل تالار مرکزی شیراز اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه این پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و متاسفانه چندین سال است که کار ساخت آن متوقف مانده است، اظهارکرد: شیراز مهد هنر و فرهنگ ایران زمین است و بایستی متناسب با این جایگاه تاریخی زیرساخت های فرهنگی در این کلانشهر فراهم شود که ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر استانی رییس جمهور برای تکمیل تالار مرکزی شیراز اختصاص یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ظرف سه سال آینده تالار مرکزی شیراز به بهره برداری خواهد رسید که پیگیری های لازم برای این مهم و تخصیص های سالانه انجام خواهد شد.

تکاپو و تلاش مسئولان استانی برای تکمیل پروژه

پس از سفر دولت سیزدهم به استان فارس؛ تکاپو و تلاش مسئولان این استان برای تکمیل این پروژه آغاز شد و پیگیری‌های بسیاری برای برطرف شدن مشکلات حقوقی و مالکیت زمین که پیش از این به عنوان مانع اصلی فراروی این پروژه یاد می‌شد صورت گرفت.

برطرف شدن مشکلات حقوقی و مالکیت زمین

طولی نکشید که محمد هادی ایمانیه استاندار فارس دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ با حضور در جلسه بررسی روند اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ استان فارس با اشاره به توقف هفت ساله پروژه احداث تالار مرکزی شیراز از برطرف شدن مشکلات حقوقی این پروژه گفت و افزود: این پروژه هفت سال معطل درگیری هشت سازمان در استان بود و هر سازمانی که زمینی در محدوده اجرای این پروژه داشت ادعایی را مطرح می کرد.

 

کد خبر 208624

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید