شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. سیاسی
شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۲ ۱۷:۲۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همایش سراسری ایثارگران استان فارس در راستای مطالبه گری اصل «غرامت قطعنامه ۵۹۸» با حضور سردار رضا شرفخانی؛ دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور، حمید واحدی نماینده کانون حمایت از ایثارگران و جامعه ایثار گران و خانواده بزرگ شهدا، جانبازان و آزادگان در شیراز برگزار شد.

به گزارش پیام خبر، همایش سراسری ایثارگران استان فارس در راستای مطالبه گری اصل «غرامت قطعنامه ۵۹۸» با حضور سردار رضا شرفخانی؛ دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور، حمید واحدی نماینده کانون حمایت از ایثارگران و جامعه ایثار گران و خانواده بزرگ شهدا، جانبازان و آزادگان در شیراز برگزار شد.

در این‌ همایش اصغر پاسیار؛ ضمن تشریح ساختار این کمپین و حضور حداکثری ایثارگران در آن گفت: ایثارگران به عنوان اعضای علاقمند به پیگیری و اجرای مفاد قطعنامه ۵۹۸ هستند.

مدیر کمپین غرامت قطعنامه ۵۹۸ فارس همچنین به تشریح اقدامات انجام شده در فارس با محوریت کانون حمایت از ایثارگران پرداخت.

رضا شرفخانی؛ نیز ضمن تشریح تاریخچه بندهای قطعنامه ۵۹۸ و اختصاصا بند مرتبط با شناخته شدن صدام به عنوان متجاوز و الزام او به تقبل غرامت جنگ، عنوان کرد: از زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تا مرگ صدام؛ بیش از یک دهه، اقدامات بسیاری توسط دستگاه های مختلف مانند وزارت امور خارجه در موارد مختلف از جمله پیگیری های متعدد برای دریافت غرامت چه در زمینه زیرساخت ها و چه آسیب دیدگان انجام شده است که مستندات آن موجود است.

دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور تصریح کرد: بعد از مرگ صدام و تغییر ساختاری که در کشور عراق به وجود آمد و همچنین تغییرات اساسی در رویکرد کشور ما با عراق منجر شد که موضوع غرامت جنگ عملا حدود سه دهه مسکوت بماند و از دستور کار خارج شود.

شرفخانی با اشاره به نحوه شکل گیری کمپین اخذ غرامت به عنوان یک سازمان مردم نهاد خاطرنشان کرد: شکل گیری و فراگیر شدن این کمپین در اکثر استان ها با هدف الزام دستگاه ها به پیگیری بندهای مرتبط با غرامت قطعنامه۵۹۸؛ با اقدامات لازم حقوقی و قضائی است‌.

دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور همچنین به تفکیک وضعیت ایثارگران اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع خسارت و غرامت آزادگان، جانبازان شیمیایی، خانواده های معظم شهدا، رزمندگان و سایر ایثارگران بر اساس قوانین بین المللی متفاوت و قابل پیگیری است.

شرفخانی با بیان اینکه مسئولان کشور تنها به یک بخش از پیگری خسارت و غرامت ایثارگران بسنده کرده اند، ابراز کرد: اخیرا بنیاد شهید در مورد جانبازان شیمیایی اطلاعیه ای صادر کرده که بعد از سه دهه، علیه صادرکنندگان تجهیزات شیمیایی در دادگاه بین المللی طرح شکایت می کند اما این اقدام ناکافی است و محدود به محکومیت شرکت های اروپایی صادر کننده تجهیزات شیمیایی است درحالیکه پیش از طرح شکایت نیز ۸۵ شرکت آلمانی آمادگی خود را برای پرداخت خساردت اعلام کرده اند اما این موضوع در کشور پیگیری نشده است‌.

وی موضوع خسارت و غرامت را دو مقوله مستقل از هم عنوان کرد و افزود: این دو موضوع حق تثبیت شده ایثارگران است.

دبیر کمپین پیگیری غرامت جنگی ایثارگران کشور تاکید کرد: زمانی که 8 سال اجازه ندادیم یک وجب از خاک میهن دست دشمن بیفتد از این حق مسلم خود یعنی غرامت قطعنامه ۵۹۸ نیز نخواهیم گذشت.

وی ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که تاکنون انجام شده است موضوع اخذ غرامت از کشور متخاصم محقق شود.

گفتنی است که در پایان این همایش جلسه‌ پرسش و پاسخ برگزار و پرسش حاضرین توسط دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور و نماینده کانون حمایت از ایثارگران پاسخ داده شد.
همچنین این همایش با صدور بیانیه ۶ ماده ای به پایان رسید.
۱- اجرای کامل و جدی تر بند های اختصاصی اخذ غرامت قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد توسط هر سه قوا.
۲-تشکیل کارگروه های تخصصی پیگیری غرامت توسط سران قوا با حضور مستقیم دبیر کانون و کمپین قطعنامه ۵۹۸ آقای رضا شرفخانی.
۳- اجرای کامل قوانین مصوب بنیاد شهید و امور ایثارگران که تاکنون یا اجرایی نشده و یا همراه با نواقص اساسی صورت گرفته است.
۴- ورود جدی تر مجمع نمایندگان فارس و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به بحث غرامت.
۵- تشکیل کارگروه تخصصی در استانداری فارس به منظور پیگیری غرامت جنگ با توجه به پرونده موجود در دستگاه قضا ( با وجود حدود ۳۷ هزار شاکی) با حضور مدیر کمپین غرامت استان فارس.
۶- ورود و همراهی نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس به موضوع غرامت قطعنامه ۵۹۸، در ادامه پیگیری ها که عمده ترین نگرانی کنونی ایثارگران را تشکیل می دهد.

 

کد خبر 212001

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید