یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
پنج شنبه, ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ ۱۸:۴۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از سوی محمدرضا سنگری حضرت «زین‌العابدین علیه‌السلام» عنوان و موضوع سوگواره عاشورایی سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش پیام خبر، نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس علاوه بر اعضا و مربیان میزبان محمدرضا سنگری، عاشوراه‌پژوه، مصطفی رحماندوست و غلامرضا بکتاش، شاعران کودک و نوجوان کشور نیز بود.

علی خواجه‌نژادیان مدیر‌کل کانون فارس در نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون گفت: سوگواره عاشورا برنامه بسیار خوبی است که به صورت کاملا داوطلبانه از سوی همکاران کانون اجرا می‌شود و همکاران نذوراتشان را به سوگواره اختصاص می‌دهند؛ این سوگواره به صورت مردمی و خارج از چهارچوب و ساختار اداری پیگیری می‌شود و همین هم باعث برکت و ماندگاری سوگواره‌ای شده که به نوزدهمین سال برگزاری رسیده است و آرام آرام به درخت تنومندی تبدیل می‌شود که در مجموعه کانون ریشه‌دار است.
مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش به وجه علمی سوگواره عاشورایی کانون فارس که باعث تمایز آن از دیگر سوگواره‌های مختلفی در فضای کودک و نوجوان برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: پایه این سوگواره بر اساس موضوع تخصصی و پژوهش و مطالعه است، سخنران تخصصی در آن حضور دارد و همین هم باعث عمق و غنای سوگواره و وجه تمایز آن با دیگر برنامه‌های مشابه شده و تلاش بر این است که این فرایند ادامه داشته باشد.
بهترین جای بهشت، نامش کربلاست سوگواره‌ نوزدهم کانون فارس با سخنان محمدرضا سنگری ادامه یافت. این عاشورا‌پژوه، شرکت‌کنندگان در سوگواره را دوستان امام حسین علیه‌السلام نامید و گفت: بهترین جای بهشت، نامش کربلاست و آنان که برای کربلا اثرآفرینی کرده‌اند در این گوشه از بهشت جای خواهند داشت.
این شاعر و نویسنده‌ آیینی، در ادامه به ۶ خصوصیت اشاره کرد که در انسان مومن و باورمند وجود ندارد؛ العسر: سخت‌گیری و سخت‌انگاری، والنکد: بی‌خیر و برکت بودن، والجاجه: لجاجت، والحسد و الکذاب و البقی: ستم و بدی کردن خصوصیاتی بود که سنگری به آن‌ها پرداخت.
سنگری در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام با شرکت‌‌کنندگان گفتگوکرد و در رابطه با ۴ کلمه بخل،سخاوت، لئامت و کرم به صحبت پرداخت تا از کریم اهل‌بیت علیه‌السلام بگوید. او به سخنانی از امام حسن علیه‌السلام در رابطه با مومن و کریم نیز اشاره کرد؛ سنگری افزود: فردکریم، ناسزا نمی‌گوید، مؤمن حریص و آسیب‌زننده به دیگران نیست و زندگی کریمانه مومن، با وفای به عهد همراه است.
این اندیشمند عاشورایی موضوع سال آینده سوگواره عاشورا را معرفی شخصیت «امام زین‌العابدین علیه‌السلام» عنوان کرد که بر این اساس، آثار سوگواره بیستم عاشورا در کانون فارس با موضوع امام سجاد علیه‌السلام خلق خواهد شد.
در رابطه با عاشورا بخوانید اما تکراری نخوانید
در این سوگواره مصطفی رحماندوست به بیان چند خاطره پرداخت و خطاب به اعضا و مربیان گفت: در رابطه با عاشورا بخوانید اما تکراری نخوانید؛ متن اصیل بخوانید و به اختلاف‌نظرها برسید. به گفته‌ی او، در موسیقی و نقاشی امکان سفر خیال زیاد است و به جایی می‌رسید که تفسیر شخصی از یک اثر می‌کنید اما در نوشتن شعر و داستان محدودیت‌هایی وجود دارد؛ باید بیندیشید که چطور از کلمه استفاده کنید تا برای نوشتن درباره امام حسین علیه‌السلام بتوانید برای مخاطب تفکر شخصی ایجاد کنید.
غلامرضا بکتاش، شاعران حوزه کودک و نوجوان نیز با اعضا و مربیان گفتگو و اشعاری را قرائت کنند. سوگواره عاشورایی کانون میزبان علی صحرابان، زهرا افتخاری و سعیدرضا کامرانی، مدیران کل قبلی و فاطمه شاطرپوری، معاون فرهنگی گذشته کانون فارس نیز بود.
نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس روز پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ در شیراز برگزار شد. مداحی، قصه‌گویی، پخش تصاویر و فیلم‌های منتخب آثار ارسالی به دبیرخانه، اثرخوانی اعضا و مربیان و پخش کلیپ‌های از سوگواره‌های گذشته، از دیگر بخش‌های نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس بود.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی با موضوع »مدینه حسن (ع) تا کربلای حسین (ع)» در شیراز برگزار شد.

 

کد خبر 215279

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید