شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ ۱۴:۵۶
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کتاب «کلاهی که پس معرکه ماند» به قلم محمد کشاورز، داستان‌نویس شیرازی از سوی ناشر به چاپ دوم رسید.

به گزارش پیام خبر، کتاب مجموعه داستان فارس «کلاهی که پس معرکه ماند» ۹ داستان کوتاه را در بر می‌گیرد که هر یک فضای مستقلی دارند و روحی مشترک آن‌ها را به هم متصل می‌کند.

در داستانی با همین نام، نادانی فراگیر و طمع فردی، یک ضدقهرمان را به یک قهرمان تبدیل می‌کند و بعد سرنوشت دیگری برایش رقم می‌زند. طنز ناشی از یک موقعیت وارونه، لبخندی تلخ را به لب مخاطب می‌آورد و وی خلق قهرمان و سپس در هم شکستنش را به تماشا می‌‎نشیند.

«وقایع‌نگاری یک ماجرا در دهکده‌ای ملال‌انگیز» قصه‌ دیگری از این مجموعه است که در آن اهالی روستا، حقیقت خود را در قصه‌های معلم روستا، بدون هیچ سانسوری می‌بینند و این مواجهه با واقعیت، برای آنان قابل پذیریش نیست.

«شاپریون» نام قصه‌ای دیگر است که به توسعه تهاجمی شهرنشینی و همچنین نبرد با طبیعت اشاره دارد. در «اتاق نقاشی»، نویسنده داستان نقاشی را روایت می‌کند که سال‌ها تلاش کرده است تا چهره مادر درگذشته‌اش را که در خاطره‌های دور به یاد می‌آورد، در طرحی تکرار کند. این کار برای او شبیه احضار روح مادرش از گذشته و جاودانگی بخشیدن به چیزی است که می‎‌‌‌‌داند هرگز تکرار نخواهد شد.

«بازی بعدازظهر» بیانگر جایگاه انسان امروزی است که شرایط، ارزش‌ها و کرامت انسانی خود را فراموش کرده است. «پول‌بازی» اعتراض محمد کشاورز به نظام سرمایه‌داری و پولی است و او به گذاشتن کلاه شرعی بر سر معاملات غیرقانونی اعتراض می‌‎کند. در «نقطه قرمز» سه برادر برای شکار کبک راهی کوه می‎‌شوند اما حین بازگشت، دیگر آن که بودند نیستند.

«مردی که همه چیز داشت» آخرین داستان مجموعه‌ کلاهی که پس معرکه ماند است که به شرح حال یک زندانی دگرکیش می‎‌پردازد که حتی به شکل کلامی هم اجازه ندارد از آیین خود برگردد.

محمد کشاورز مجموعه‌داستان «روباه شنی» را در سال ۱۳۹۵ نگارش کرد که در سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان کتاب سال ایران برگزیده شد.

 

کد خبر 215929

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید