شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. سیاسی
پنج شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ ۱۴:۳۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جلسه سوم رسیدگی به پرونده دومین حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) روز گذشته با حضور متهمان، وکلای متهمان و اولیای دم شهدای این حادثه برگزار شد.

به گزارش پیام خبر، سومین جلسه محاکمه متهمین حمله مرداد ماه امسال به حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد؛ در آغاز این جلسه از 2 نفر از مطلعین در خصوص قرارداد اجاره، نحوه اسکان و پرداخت هزینه‌های اجاره محل استقرار متهم ردیف اول توسط هیات دادگاه تحقیق شد.

این جلسه که با ریاست قاضی سید محمود ساداتی و حضور 2 قاضی مستشار و نماینده دادستان عمومی و انقلاب شیراز در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز برگزار شد از 2 نفر از مطلعین که روز گذشته با دستور ریاست دادگاه فراخوانده شدند در خصوص جزئیات اجاره مسکن، نحوه پرداخت مبالغ اجاره بها و همچنین معرفی متهم ردیف اول به صاحب آپارتمان تحقیق کاملی به عمل آمد.

پذیرش اتهامات توسط متهم ردیف اول پرونده

در ادامه متهم ردیف اول با حضور در جایگاه در مقام پاسخ به سوالات هیات دادگاه به تشریح نحوه گرایش به گروه داعش پرداخت و ضمن پذیرش کلیه اتهامات وارده از جمله عضویت در گروه داعش و اقدام به حمله مسلحانه به حرم مطهر شاهچراغ (ع) به قصد بر هم زدن امنیت کشور گفت: همه اقدامات با هدایت سرپل داعش بود که از طریق فضای مجازی دستورات را صادر می‌کرد.

متهم ردیف اول: وظیفه من اطاعت از دستورات خلیفه بود

رحمت اله نوروزاف در پاسخ به این سوالِ رئیس دادگاه که چرا از دستور سرپل داعش مبنی بر حمله مسلحانه و کشتن خادمان و زائران حرم مطهر شاهچراغ (ع) سرپیچی نکردی گفت: طبق بیعتی که با خلفیه انجام داده بودم موظف به اطاعت بودم.

در ادامه جلسه دادگاه وکلای مدافع سه متهم با حضور در جایگاه دفاع از موکلین خود دفاع کردند.

در ابتدا وکیل مدافع متهم ردیف اول با اشاره به ابراز ندامت و پشیمانی شدید موکل خود نسبت به اقدام مسلحانه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: با توجه به جهل موکلم از قوانین جمهوری اسلامی و عدم اطلاع او تا آخرین لحظه انجام عملیات از ماهیت تروریستی بودن حمله مسلحانه، از دادگاه خواستار رافت اسلامی نسبت به موکل خود هستم.

پس از وی وکلای مدافع متهمین ردیف‌های دوم و سوم نیز ضمن ارائه لایحه در خصوص عدم اطلاع آنان از نقشه حمله به حرم شاهچراغ (ع) و همکاری متهم ردیف اول با گروه داعش بیان کردند که متهمان ردیف‌های دوم و سوم در حمله مسلحانه رحمت‌اله نوروزاف همکاری ناخواسته‌ای با دادن محل اسکان به وی داشتند و خواستار برائت موکلین خود از عنوان اتهامی معاونت در محاربه و افساد فی الارض شدند.

وکلای مدافع متهمین ردیف دوم و سوم همچنین در لوایح تقدیمی به دادگاه و در دفاع از موکلین خود اعلام کردند عضویت موکلین در جماعت تبلیغ که به نوعی شاخه فرهنگی و تبلیغی داعش محسوب می‌شود و با توجه به عدم اطلاع آنان از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و غیر قانونی بودن فعالیت این جماعت در ایران خواستار رافت اسلامی از سوی دادگاه نسبت به متهمین ردیف‌های دوم و سوم شدند.

گفتنی است در پایان سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان حمله اخیر به حرم مطهر شاهچراغ (ع) ریاست دادگاه ضمن اخذ آخرین دفاع از متهمان با اعلام ختم رسیدگی به این پرونده با اشاره به ماده ۳۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری بیان کرد: ظرف مهلت قانونی حکم مقتضی از سوی دادگاه صادر و به متهمین و وکلای آنان ابلاغ خواهد شد.

حمله به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ اتفاق افتاد که در نتیجه این حمله یک نفر از خدام و یکی از محافظین حرم به شهادت رسیدند و هفت نفر از زائران مجروح شدند.

 

کد خبر 216530

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید