شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۰۶ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۳۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسئول دانش و پژوهش لشکر ۱۹ سپاه فجر استان فارس گفت: دشمن صهیونیستی در جنگ غزه مرتب از عملیات روانی دروغ، تحریف، تقطیع و شایعه پراکنی به قصد تضعیف روحیه مقاومت، مظلوم‌نمایی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند.

به گزارش پیام خبر، اسماعیل محبی‌پور، در جمع مدیران پدافند دستگاه‎های اجرایی فارس افزود: در جنگ ترکیبی باید همه لایه‌ها را با شبکه‌های نو و روزآمد در نبرد با دشمن فعال کرد و به بررسی نقاط قوت دشمن در حوزه جنگ شناختی پرداخت و با رفع کمبودهای اقتصادی در چارچوب پدافند غیرعامل گام برداشت و با ارتقاء توان موشکی به بازدارندگی دست زد.

مسئول دانش و پژوهش لشکر ۱۹ سپاه فجر استان فارس گفت: در اینگونه نبردها هدف دشمن تسخیر قوه شناخت و درک مردم و نخبگان و راهبرد او نیز تغییر هنجارها، رفتارها و نگرش‌ها است و از این رو در این جنگ باید حداکثر مردم را با خود همراه کرد.

وی اظهار کرد: پدافند غیرعامل هر آن چه که بتواند توانایی ما را در برابر دشمن حفظ کند و ما را ایمن و مصون نماید شامل می‌شود که از جمله تکنیک‌های آن جابجایی، پراکندگی، استفاده از استحکامات، پناهگاه و جان پناه، عملیات فریب و بهره بردن از اصول استتار و اختفا است.

شگرد دشمن در جنگ غزه استفاده از عملیات روانی دروغ و مظلوم نمایی است

محبی‌پور گفت: در دنیای امروز باید پدافند شناختی به معنای آمادگی در برابر جنگ شناختی را جدی گرفت، جنگی که هدفش اضمحلال کشورها از درون است و حوادث سال گذشته و هرآنچه که مردم را در برابر هم و در برابر حکومت قرار بدهد در همین تعریف می‌گنجد و ابزار اصلی آن نیز رسانه و تسلط بر ذهن‌ها و اندیشه‌ها است.

مسئول دانش و پژوهش لشکر ۱۹ سپاه فجر افزود: با همدلی و همگرایی در موضوعات اجتماعی و فرهنگی و استفاده از حلقه‌های میانی بسیاری از مخاطرات امنیتی کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: توسعه فراگیر رسانه‌های جمعی، وسایل ارتباطات جمعی و دسترسی عامه به رسانه‌ها باعث شده تهدیدها زیاد شوند و به طور مستمر درگیر جنگ شناختی شویم و مهمترین عامل ایجاد کننده، تشویق کننده و ترویج دهنده جنگ شناختی، رسانه‌ به عنوان ابزار انتقال پیام است.

وی، تببین شرایط و پاسخگو بودن در حوزه پدافند را دارای اهمیت دانست و اظهار کرد: امروزه به ویژه با قدرت نظامی که ما به دست آورده‌ایم دشمن به این نتیجه رسیده که امکان تهاجم فیزیکی و نظامی به ایران ممکن نیست و به همین جهت به جنگ شناختی، روانی و نبرد نرم و رسانه‌ای روی آورده و همین مساله ضرورت آمادگی و شناخت ما در پدافند غیرعامل و جنگ شناختی را بیشتر می‌کند تا بتوانیم به دشمن متقابل پاسخ بدهیم و سبب انفعال، عقب‌نشینی و شکست دشمن شویم.

محبی پور افزود: بزرگ نشان دادن مشکلات و سیاه نمایی، ایجاد نفرت از کشور یا ایجاد جذابیت مهاجرت، ایجاد یاس و ناامیدی، ناکارآمد نشان دادن همه چیز و ایجاد شک و شبهه از جمله ابزارهای دشمن در جنگ شناختی است.

 

کد خبر 219281

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید