شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۰۲ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۰۹
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در راستای اجرای بخشی از سند تحول قوه قضائیه بیش از 3 هزار نفر در دادگاه های علنی بر خط استان فارس شرکت و روند رسیدگی های قضایی را مشاهده کرده اند.

به گزارش پیام خبر،رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه برگزاری دادگاه های علنی با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی یکی از ابتکارات قوه قضائیه در شفاف سازی محاکمه های قضایی است گفت: ظرفیت های موجود در قانون اجازه برگزاری دادگاه های علنی آنلاین را به قضات داده است و در همین راستا از آغاز اجرای این طرح 3049 نفر به صورت برخط در دادگاه های علنی حقوقی و کیفری شیراز شرکت کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی مزایای برگزاری دادگاه علنی تاکید شده در قانون اساسی را شفافیت در دادرسی و نظارت مردمی بر روند رسیدگی دادگاه ها خواند و تصریح کرد: این امر مشمول دادگاه هایی است که از منظر قانون و قاضی رسیدگی کننده به پرونده برگزاری علنی آن بلامانع است.
وی با بیان این نکته که زیرساخت های مهیا شده برای برگزاری با کیفیت دادگاه های علنی برخط در دادگستری فارس تدارک دیده شده است گفت: مخاطبان اصلی دادرسی های آنلاین در بستر فضای مجازی ایمن، دانشجویان حقوق و کارآموزان قضاوت و وکالت هستند و این بستر زمینه استفاده از تجارب قضات را بیشتر از قبل فراهم کرده است .
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس تصریح کرد: ظرفیت علمی قضات در دادگستری فارس به نحوی است که می توان همه دادگاه ها را به صورت علنی و برخط برگزار کرد اما زیر ساخت های فنی و بستر های انتقال اطلاعات محدود است که امیدواریم روزی با رفع محدودیت های فنی این امکان برای کلیه شعب در رسیدگی به پرونده ها فراهم شود.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه برگزاری و اطلاع رسانی این دادگاه ها در دادگستری استان فارس خبر داد و خاطر نشان کرد : با توجه به نوین بودن برگزاری دادگاه های علنی بر خط افزایش کیفیت برگزاری ها به لحاظ دسترسی به لینک ، صوت و تصویر در دستور کار قرار دارد .
وی اظهار امیدواری کرد استان فارس مطابق برنامه سند تحول قضایی ، قابلیت تبدیل شدن به دادگاه ها تمام الکترونیک را دارد اما تقویت برخی زیر ساخت ها فنی اجتناب ناپذیر است.

 

کد خبر 220987

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید