یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۲:۴۴
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن درخواست از مردم برای پیوستن به پویش ملی سلامت گفت: فشار خون و دیابت می تواند دلیل بسیاری از مرگ های ناگهانی، سکته های قلبی و مغزی ناگهانی، نارسایی کلیوی و نابینایی باشد.

دکتر عباس رضاییان زاده، با اشاره به اینکه طرح ملی پویش سلامت از 20 آبان آغاز شده و تا 20 دی ماه ادامه دارد، به خبرنگار پیام خبر، گفت: فشار خون و دیابت 2 عامل خطر بسیار بسیار مهم است و نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا این موضوع وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت هم عنوان می کند 50 درصد افراد از ابتلای خودشان به این 2 بیماری خبر ندارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه با این حالی که افراد مبتلا از این 2 بیماری خبر ندارند، این 2 بیماری اثر خود را می گذارند، افزود: دیابت و فشار خون به صورت پنهان تاثیرات و عوارض خود را ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: مهمترین جایی که بیماری فشار خون روی آن تاثیر می گذارد، قلب، عروق و مغز است و بسیاری از سکته های قلبی و مغزی به خاطر فشار خون بالا هست که شاید فرد اصلا اطلاع از فشار خون بالای خود ندارد و یا اینکه اطلاع دارد و زیر نظر پزشک هم هست ولی کنترل نشده است.

دکتر رضائیان زاده با تاکید مجدد بر این موضوع که حدود 50 درصد از مبتلایان به این 2 بیماری، از ابتلای خود خبر ندارند، گفت: از آنهایی هم که خبر دارند و تحت نظر پزشک هستند درصد قابل توجهی کنترل نشده است.

وی اظهار کرد: مطالعه ای که در فارس انجام دادم نشان می دهد 35 درصد افرادی که مبتلا به فشار خون هستند و دارو هم می گیرند، فشار خون آنان کنترل نشده است و فشار خون کنترل نشده در حال آسیب رساندن به بدن است.

دکتر رضائیان زاده اضافه کرد: در بسیاری موارد فرد اطلاع دارد به فشار خون بالا مبتلا هست و به پزشک هم مراجعه و دارو هم دریافت کرده است ولی فرد دارو را به طور صحیح استفاده نمی کند و در ساعت مقرر استفاده نمی کند و فراموش می کند که دارو را مصرف کند و یا اینکه دارو مصرف می کند و از پرهیزاتی که پزشک به وی عنوان کرده است، دوری نمی کند.

وی افزود: برخی افراد دارو را مصرف می کنند و باید همزمان آن از غذای کم چرب و کم نمک استفاده کند که انجام نمی دهد و پرخوری می کنند و یا باید فعالیت فیزیکی داشته باشد و پیاده روی کند و آن موارد را رعایت نمی کند، اما دلخوش است که دارو مصرف می کند که در این صورت فشار خون کنترل نمی شود.

دکتر رضائیان زاده اظهار کرد: فرد مبتلا به دیابت است و خبر هم دارد و دارو را هم مصرف می کند و در کنار آن به صرف مصرف دارو، فکر می کند می تواند شیرینی و نوشابه هم مصرف کند و در این حالت هم دیابت کنترل نمی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تمام نظام های سلامت دنیا با آگاهی از این موضوع که 50 درصد افرادی که مبتلا به این 2 بیماری هستند، از ابتلای خود اطلاع ندارند، به دنبال راهکاری برای شناسایی این افراد و تحت درمان قرار دادن آنها هستند، تاکید کرد: یکی از مهمترین تاثیرات دیابت، به خاطر افزایش قند، تاثیر بر عروق کوچک داخل بدن است و یکی از نقاطی که تاثیر می گذارد عروق ریز کلیه است و درصد قابل توجهی از افرادی که برای پیوند کلیه مراجعه می کنند به خاطر بیماری دیابت است.

وی افزود: جدا شدن ناگهانی شبکیه چشم از جای خود یکی از آثار درگیری در عروق ریز داخل شبکیه است و سکته های قلبی و مغزی بر اثر گرفتگی این عروق ریز از دیگر مشکلاتی است که بیماری دیابت آن را رقم می زند.

دکتر رضائیان زاده افزود: تصمیم در سطح ملی گرفته شده است که با پویش ملی سلامت افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و خودشان اطلاع ندارند را شناسایی کنیم و افرادی هم که به این 2 بیماری مبتلا هستند، قند و فشار خون شان چک شود تا از روند کنترل آن اطمینان حاصل کنیم.

وی گفت: بعد از اینکه کارشناس، مراقب سلامت و یا بهورز در معاینه اولیه به این 2 بیماری مشکوک می شود فرد به پزشک ارجاع داده می شود و پس از تشخیص صحیح از سوی پزشک، فرد به عنوان بیمار دارای فشار خون و یا دیابت شناخته می شود و مراحل را باید طی کند.

دکتر رضائیان زاده با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، 35 درصد جمعیت بالای 18 سال استان فارس باید فشار خون بالا داشته باشند، تاکید کرد: جمعیت بالای 18 سال استان فارس حدود سه میلیون نفر است که بر اساس آن مطالعات باید حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون در فارس وجود داشته باشد که قبل از اجرای این پویش 430 هزار نفر ثبت شده در سامانه وجود داشت که حدود 42 درصد بود و مابقی تشخیص داده نشده است.

وی گفت: در مطالعات انجام شده پیش بینی می شود در جمعیت بالای 18 سال حدود 14 و نیم درصد به دیابت مبتلا هستند و انتظار اینکه 430 هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت داشته باشیم را داریم اما 205 هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت قبل از شروع این پویش در سامانه علوم پزشکی ثبت شده بود که این تعداد حدود 50 درصد افراد مورد انتظار مبتلا هستند.

دکتر رضائیان زاده با اشاره به اینکه تمام امکانات وزارت بهداشت برای این پویش بسیج شده است و در سطح شهر، در همه مراکز خدمات جامع سلامت، همه بیمارستان ها، تمامی ادارات کل، مساجد و نماز جمعه، تیم های غربالگری سلامت مستقر شدند و مطب های خصوصی و پزشک های خانواده در فارس آمادگی کامل برای حضور در این پویش داشته اند و در روستا ها هم خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در این پویش حضور دارند.

وی گفت: از سه میلیون نفر جمعیت بالای 18 سال استان فارس، تا صبح امروز یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۴۴۸ نفر و حدود ۶۱ درصد جمعیت غربال شده اند از این تعداد ۳۹ هزار و ۶۰۶ نفر مشکوک به پرفشاری خون و 13 هزار و ۸۲۲ نفر هم مشکوک به سمت پزشک هدایت شده اند.

دکتر رضائیان زاده افزود: یک بحث هم پیش فشار خون و پیش دیابت داریم که این افراد در مرز ابتلا و نزدیکی به این 2 بیماری بسر می برند و از ابتدای طرح پویش سلامت تاکنون ۳۵۷ هزار و ۳۰۰ نفر پیش فشار خون و یکصد هزار و ۴۶۱ نفر پیش دیابت تشخیص داده اند که این افراد آموزش کامل می بینند و در سامانه ما ثبت می شود و مراقب سلامت و یا بهورز مربوطه 6 ماه یکبار باید فراخوان به این افراد ارائه کند و فرد در مرکز بهداشت چکاپ شود که اگر به مرحله فشار خون یا دیابت رسیده است به پزشک ارجاع دهد.

وی گفت: پویش تا بیستم دی ماه ادامه دارد و احتمال تمدید آن وجود دارد ولی اگر تمدید نشود تا زمانی که تمامی جمعیت غربال شود، پیش خواهیم رفت تا این افراد را معاینه کنیم و مراکز خدمات جامع سلامت افرادی که در پویش شرکت نکرده اند را با پیگیری و تماس جذب خواهند کرد تا بتوانیم همه افراد را مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر رضائیان افزود: افرادی که جز پزشک خانواده هم نیستند مورد پیگیری برای غربالگری قرار خواهیم داد.

وی از مردم خواست با توجه به حساسیت و تاثیر منفی که این 2 بیماری دارند، در پویش ملی سلامت شرکت کنند، اضافه کرد: تاثیر منفی این 2 بیماری واقعا وحشتناک است بارها دیدیم فرد آمده به خاطر نابینایی یک چشم آمده است و به خاطر عدم اطلاع از این بیماری ها چشم خود را از دست داده و حتی متوجه هم نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر همین فرد به موقع قند و فشار خون خودش را چک می کرد به این مشکلات نمی رسید، گاهی اوقات هم شنیدید فردی بدون هیچ مشکلی فوت کرد، این فرد به خاطر مشکل پنهان فشار خون جان خود را از دست داده که اکنون با یک سکته قلبی و یا مغزی خود را نشان داده است.

دکتر رضائیان زاده افزود: فشار خون و دیابت می تواند دلیل بسیاری از مرگ های ناگهانی، سکته های قلبی و مغزی ناگهانی، نارسایی کلیوی و نابینایی باشد.
وی گفت: درصد قابل توجهی از افرادی که برای پیوند کلیه مراجعه می کنند، به خاطر دیابت کلیه خود را به دلیل نارسایی از دست داده اند و این هزینه زیادی به دوش افراد تحمیل می کند و بخشی از افرادی که دیالیز می شوند هم به خاطر دیابت، کلیه خود را از دست داده اند.

خاطر نشان می شود، افرادی می خواهند در پویش ملی سلامت شرکت کنند باید به صورت ناشتا، به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

 

کد خبر 223436

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید