یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۲ ۰۵:۲۶
زمان مطالعه: 8 دقیقه
نماینده مردم شهرستان اقلید، سرحد و چهاردانگه در مجلس شورای اسلامی، مشکل اصلی بورس را ورود بدون تخصص عموم بر شمرد و گفت: در این خصوص باید خطرات در کنار مزایا گفته می شد.

به گزارش پیام خبر، مسلم صالحی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از مشکلات شهرستان نبود زیرساخت ها لازم برای حضور سرمایه گذاران است، گفت: زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز و جاده، زیرساخت های مورد نیاز برای حضور سرمایه گذاران است که متاسفانه در اقلید ضعف بسیاری در این زمینه وجود دارد.

نماینده مردم شهرستان اقلید، سرحد و چهاردانگه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مطالعاتی تنگ براق با اعتبارات شهرستان و با کمک میراث انجام شده است، ابراز داشت: با در نظر گرفتن محدودیت هایی مانند حریم رودخانه، معارضات مردم بومی، منابع طبیعی و محیط زیست، طرح نهایی تنگ براق به عنوان یک منطقه گردشگری در فارس تایید و در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری شهرستان اقلید و سرحدات گفت: در بحث دشت نمدان ظرفیت بالایی برای احداث باشگاه سوارکاری و پرورش اسب دارد و از قبل نیز اقلید یکی از شهرستانهایی است که در این حوزه فعال بوده است.

صالحی با اشاره به شروع ساخت پایانه صادراتی عام شمال فارس به مرکزیت شهرستان اقلید، افزود: پایانه صادراتی به شکل عام بیشتر در مرزها مجوز داده می شود ولی در اقلید با توجه به ظرفیت همجواری با شهرستان های آباده، یزد، ابرکوه و مرکزیت در تولید محصولات کشاورزی، معدنی و صنعتی نیاز بود مجوز بصورت عام گرفته شود که مورد اقلید اخرین مجوز عام صادر شده در درون مرزها است.

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس با اشاره به استفاده از ظرفیت چهارراهی بودن اقلید، عنوان داشت: نزدیکی به چهار مرکز استان یک مزیت عالی برای صادرات محصولات، انجام کارهای گمرکی، کارهای ارزی و قرنطینه محصولات و بمعنای یک بندر خشک در مقیاس کوچکتر در شهرستان اقلید انجام می شود و در بندر سوار کشتی و صادر می شود.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پایانه یک ظرفیت خوب برای شمال فارس در ظرفیت ریلی، فرودگاهی و ظرفیت راه ها است و در تلاشی هستیم بطور موقت با استفاده از فضای ایستگاه راه آهن و ساختمان های بدون استفاده، بهره برداری اولیه انجام شود زیرا اگر بخواهیم برای تمام زیرساخت ها صبر کنیم، زمان زیادی صرف می شود.

به گفته صالحی، محل احداث این پایانه در شعاع 2 کیلومتری فرودگاه است که با استقرار گمرک و استقرار ادارات، بانک توسعه تجارت و نمایندگی هایی که لازم است، بهره برداری موقت زودتر انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به حجم کالاهایی که در گمرکات وجود دارد این پایانه می تواند تسهیل کننده باشد و رسوب کالا در واردات و صادرات نداشته باشیم.

صالحی در پاسخ به سوالی در مورد بورس گفت: تیرماه اولین جلسه ما با شورای عالی بورس بوده است که به محض ورود به عنوان ناظر، ریزش بورس شروع شد اما ما به عنوان ناظر حق رای دادن نداشتیم و فقط باید ناظر مصوبات در جهت عدم وجود موارد خلاف قانون می بودیم.

وی در خصوص این پرسش که آیا در این زمینه خلافی صورت گرفته یا خیر، بیان کرد: مواردی وجود داشت که به تناسب در این خصوص تذکراتی داده شد و پس از سقوط بورس گزارش لازم برای ناظرین ارسال و در حال حاضر قوه قضاییه در حال پیگیری موضوع است.

نماینده مردم شهرستان اقلید، مشکل اصلی بورس را ورود بدون تخصص عموم بر شمرد و گفت: در این خصوص باید خطرات در کنار مزایا گفته می شد.

وی در خصوص سوالی در مورد راه آهن اقلید - یزد گفت : مقداری از پروژه در بخش استاندارد سازی مسیر و تاسیس ایستگاه در مسیر مشکل داشت و با توجه به این که بصورت نمادین افتتاحیه صورت گرفت بود و ۳۰۰ میلیارد تومن اعتبار مورد نیاز است تا پروژه تکمیل شود.

صالحی این پروژه را یک پروژه ملی دانست که ظرفیتی عالی برای فارس و شمال استان ایجاد می کند و خاطرنشان کرد: ۷۵ میلیارد تومن اعتبار در 2 هفته اخیر به این پروژه اختصاص یافته است که تا پایان سال ۱۴۰۳ می تواند به بهره برداری کامل برسد.

وی عنوان داشت: شرکت فولاد پارس اقلید یک میلیون تن آهن اسفنجی در فاز اول تولید خواهد کرد که به این منظور به ۷۰ لیتر آب در ثانیه نیاز دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بدلیل قرار گرفتن این کارخانه در دشت ممنوعه بحث مطرح شده استفاده از پساب فاضلاب شهر اقلید که در حال حاضر هدر می رود.

نماینده مردم شهرستان اقلید اظهار داشت: بحث خرید این آب و انتقال آن به کارخانه از طرف کارخونه فولاد مطرح و قراردادهایی منعقد شده است.

وی بودجه مورد نیاز جهت تکمیل فاضلاب شهر اقلید را ۴۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت : بحث خرید پساب قطعی با دبی ۷۰ متر در ثانیه به عنوان یک موضوع برد برد در مرحله انعقاد قرار داد مالی است.

صالحی، فرودگاه شمال فارس را یک پروژه ملی برشمرد و در خصوص تغییر نام این فرودگاه در بعضی مکاتبات به فرودگاه آباده نیز بیان داشت: توافق شد فرودگاه شمال فارس نماد اتحاد و همدلی بین شهرستان ها این منطقه باشد و با اعتراض مسئولین شهرستان به وزیر و نامه نگاری انجام شده این نام دوباره به نام شهدای شمال فارس تغییر پیدا کرد.

وی، جاده اقلید - یاسوج را تنها راه اصلی تعریف شده برای اقلید برشمرد و ادامه داد: بقیه راههای اقلید راه های فرعی و روستایی است.

صالحی یا اشاره به محور ورودی سورمق به اقلید به عنوان جاده ای خطرناک، کم عرض و باحجم تردد بالا گفت: تصادفات بسیاری در این محور رخ می داد که دارای صدمات جانی و مالی برای مردم بود.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی از استاندارد سازی این جاده با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومن و با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و تعریض پل راه آهن این مسیر را بخش پایانی این جاده بر شمرد.

وی، حداقل اعتبار لازم برای جاده اقلید - یاسوج (طریق الرضا (ع)) را پنج هزار میلیارد تومان ذکر کرد و خاطرنشان کرد: اعتبار دولتی این پروژه ممکن است به ۲۰ میلیارد برسد و لازم است از ظرفیت های قانونی ماده ۵۶ بودجه در استفاده از ظرفیت بانک ها و اخذ تسهیلات برای تکمیل این پروژه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه، قطعه یک آن تکمیل شده گفت: قطعه ۲ از پشت دانشگاه دولتی تا ورودی تونل و قطعه ۳ در دشت نمدان و قطعه ۴ از روستای آب باریک تا روستای اسپاس خواهد بود که حدود ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومن اعتبار برای این مسیر بودجه نیاز داریم.

نماینده مردم شهرستان اقلید با اشاره به اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومنی این پروژه از محل تسهیلات بانک های تجارت و ملی ابراز داشت: چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد در سفر دوم دولت برای تکمیل بخش هایی از این پروژه در نظر گرفته شده و مابقی نیز در دل بودجه های سالیانه تامین خواهد شد.

وی در خصوص مرکز ناباروری شهرستان های اقلید تصریح کرد: در برخی از شهرستان هایی که ساختمان آماده داشتند و مشکل تجهیزات داشتند مشکل در حد راه اندازی برطرف شده است ولی اقلید متاسفانه به دلیل نبود فضای مناسب به پنج و نیم‌میلیارد تومان هزینه کرد نیاز دارد که دانشگاه علوم پزشکی تاکنون یک و نیم میلیارد تومان به بیمارستان اقلید کمک کرده ولی هنوز چهار میلیارد تومن اعتبار نیاز مالی تامین نشده که با توجه به دستور وزیر به عنوان یکی اولویت های اعلام شده این مورد باید از طریق وزارتخانه تامین اعتبار شود.

صالحی از کمک ۳۰ میلیارد تومانی خیرین در حوزه سلامت خبر داد و اظهار داشت: در بحث کرونا و خرید تجهیزات کمک زیادی از طرف خیرین شهرستان انجام شده است.

وی در تشریح برنامه های شهرستان اقلید در حوزه گردشگری یادآور شد: شهرستان اقلید میزبان مسافران بسیاری از استان های یزد و اصفهان است و مشکل منطقه گردشگری تنگ براق دیگر اماکن گردشگری شهرستان عدم وجود متولی مشخص است.

نماینده مردم شهرستان اقلید از طرح مطالعاتی با اعتبارات شهرستان و با کمک میراث خبر داد و بیان داشت: با در نظر گرفتن محدودیت هایی مانند حریم رودخانه، معارضات مردم بومی، منابع طبیعی و محیط زیست، طرح نهایی تنگ براق بعنوان یک منطقه گردشگری در فارس نهایی می شود تا در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

وی از آمادگی شهرستان در جهت همکاری با سرمایه گذاران در حوزه گردشگری خبر داد و افزود: در بحث تنگ براق و پارک انقلاب هم شهرداری و هم‌میراث فرهنگی آمادگی همکاری دارند.

نماینده مردم شهرستان اقلید در خصوص فیبرنوری در سطح شهرستان گفت: فیبرنوری در سطح شهر اقلید بصورت عملیاتی داره انجام می شود و ۱۸۰ کیلومتر مجوز برای کل روستاها گرفته شده ولی بصورت عملیاتی فیبر نوری روستایی هنوز آغاز به کار نکرده است.

 

کد خبر 224190

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید