شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
جمعه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری، رده های بالای جهان را به خودمان اختصاص داده‌ایم، گفت: ۱ درصد جمعیت جهان را داریم، اما ۲ درصد تولید علم دنیا مربوط به دانشمندان ایرانی است.

به گزارش پیام خبر، دکتر محمد موذنی، در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور که به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب در حال برگزاری است، به دستاوردها و میزان تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در زمینه دستاورد‌های انقلاب اسلامی وقتی صحبت کنیم بحمدالله دستمان بسیار پر است و در حوزه‌های مختلف نتایج ارزشمند داشته ایم و این افتخارآمیزاست.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در حوزه عمران و آبادی، ده‌ها هزار پروژه عمرانی در اقصی نقاط کشور اجرا شده است، گفت: افزایش عدالت در دسترسی به انواع زیرساخت‌های شهری و روستایی در کشور - امکانات آب، برق، گاز و حتی اینترنت به دورترین نقاط - را بعد از انقلاب شاهد بودیم، اما متاسفانه رسانه‌های بیگانه طوری دیگر این دستاورد‌های برجسته را ترسیم می‌کنند.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری، رده های بالای جهان را به خودمان اختصاص داده‌ایم، گفت: ۱ درصد جمعیت جهان را داریم، اما ۲ درصد تولید علم دنیا مربوط به دانشمندان ایرانی است.

دکتر موذنی با اشاره به دستاورد‌های نوین در حوزه هوا و فضا، سلول‌های بنیادی، انرژی هسته ای، پزشکی و سلامت اظهارکرد: ایران در پیشرفت پزشکی و نظام سلامت نسبت به قبل از انقلاب در زمینه‌های مختلف، پیشرفت های بزرگی کسب کرده و در حال حاضر به قطب پزشکی خاورمیانه تبدیل شده است، که ناشی از روح اعتماد به نفسی است که حضرت امام(رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در کشور دمیدند و شعار «ما می‌توانیم» را به معنای واقعی تفسیر و در کشور محقق کردند.

وی تصریح کرد: در عرصه بین المللی هم جایگاهی که کشور ایران دارد، اگر بخواهیم جبهه مقاومت را توصیف و تعریف کنیم، قطعا نقطه کانونی و مرکز ثقل و قلب جبهه مقاومت «نظام مقدس جمهوری اسلامی» است.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه به مبحث اهداف و آرمان‌های انقلاب اشاره کرد و گفت: مهمترین هدف انقلاب‌ که بزرگ و مقدس می باشد، حاکمیت فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه بوده است. استقلال سیاسی، خودکفایی اقتصادی، مبارزه با استکبار، حمایت از مظلومان، ریشه کنی فقر و ترویج عدالت اجتماعی، از مهمترین اهداف و آرمان‌های انقلاب است.

دکتر موذنی در خصوصی میزان تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: ما بایستی اعتراف کنیم که به بخشی از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی نرسیده‌ایم و ریشه تمامی مسائل که امروز در سطح جامعه با آن مواجه هستیم، این است که بخشی از این اهداف محقق نشده اند، لذا با سوءاستفاده، برخی در تلاش هستند تا مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی داریم را منتسب به انقلاب اسلامی کنند؛ در حالیکه ما می‌خواهیم بگوئیم که چون اهداف انقلاب محقق نشده است ما شاهد این مشکلات هستیم و اگر انقلاب رخ نداده بود شاهد صد‌ها مشکل، و افزون برآن، مشکل وابستگی به کشور‌های بیگانه بودیم.

وی با بیان اینکه دشمنیِ دشمنان نظام و انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و همچنان ادامه دارد، گفت: تحریم‌های اقتصادی و نظامی، هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ روانی و تبلیغاتی، این‌ها بخشی از مشکلات خارجی است. و عوامل خارجی، سد و مانع راه پیشرفت انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس دانشگاه شیراز، در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد که باید منطقی بپذیریم که در برخی زمینه‌ها کار اشتباه بوده و مسیر را اشتباه رفته ایم و به دنبال راه حل این مشکلات باشیم. بنابراین پذیرش این اشتباهات، خود بخشی از کار است و هم راستا با اهداف و آرمان‌های انقلاب و در واقع دفاع از انقلاب است؛ لذا می‌توانیم از خرد جمعی، نخبگان و صاحب نظران برای حل مسائل و مشکلات بهره‌مند شویم و این رویکرد مهم می‌تواند زمینه ساز ایجاد وفاق و همدلی در جامعه باشد.

دکتر موذنی، اولین کوتاهی، نقص و اشکال در جامعه را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کم توجهی به فرهنگ دینی و اسلامی عنوان کرد و افزود: برنامه دقیق، اصولی و نظام‌مند برای ترویج فرهنگ دینی در جامعه نداشته‌ایم و عملا آموزش و ترویج دینداری در جامعه ما تقریبا رها شده است. اساس و بنای انقلاب اسلامی، فرهنگ دینی است، اما در این زمینه، برنامه نظام‌مند و هدف مندی نداشته ایم و جای تجدیدنظر و کار دارد. اشکال دوم در تربیت مدیران کارآمد، دانا، مومن، صالح و امانتدار است؛ ظرفیت‌های که در کشورمان وجود دارد بینظیر است. امکانات بالقوه‌ای در کشورمان وجود دارد اما به فعلیت در نیامده است، شاید در دنیا ما اولین کشور باشیم. اینکه ما نتوانستیم از امکانات به درستی بهره‌مند شویم و امروز شاهد این وضعیت اقتصادی در جامعه هستیم ناشی از نداشتن مدیران توانمند است.

وی با بیان اینکه به ده‌ها مدیر توانمند کشورمان نیازمند است، اما در تربیت مدیران کارآمد ما کوتاهی داشته‌ایم، افزود: کم توجهی به بحث گزینش مدیران بوده است و انتظار این است که در نظام جمهوری اسلامی، مدیران بهترین خدمتگذاران ملت و پایبند به اصول دین باشند.

رئیس دانشگاه شیراز با تصریح بر اینکه متاسفانه مشکل اصلی دیگر ترجیح منافع فردی و گروهی بر مسائل و منافع ملی در کشور بوده است، گفت: بخش قابل توجهی از اشکالاتی که اشاره شد به مجلس شورای اسلامی و نقائصی که در قانونگذاری کشور داریم، بر می گردد. به گفته امام راحل(ره) مجلس بایستی عصاره فضائل ملت باشد یعنی صالح‌ترین، صاحب نظرترین و باهوش‌ترین افراد، برای نمایندگی مجلس انتخاب شوند تا بتوانند بهترین قوانین را تصویب کنند. برای نیل به اهداف انقلاب اسلامی، انتخابات باید در طراز انقلاب اسلامی برگزار شود.

رئیس دانشگاه شیراز در پایان خاطرنشان کرد: وقتی سخن از جهاد تبیین می‌شود، بخش اول آن، تبیین دستاورد‌های انقلاب و بخش دوم، نقد عالمانه و پذیرش منصفانه اشکالاتی است که در این مسیر داشته ایم.

 

کد خبر 225601

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید