شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
جمعه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۱۶
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) و رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: شبکه استادان انقلاب، یک شبکه ارزشمند و همه‌‌جانبه در سرتاسر کشور با حضور جمع بزرگی از اندیشمندان و فرهیختگان و تاثیرگذاران در حوزه انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه ها که با 2 موضوع محوری «انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری» و «تحلیل و بررسی مسائل و رویدادهای منطقه»، در سومین حرم اهل‌بیت (ع) آغاز به کار کرد، ضمن عرض خیر مقدم به اساتید و پژوهشگران شرکت‌کننده در نشست گفت: تشکر می‌‌کنم از اساتیدی که از راه دور متحمل زحمت شده و برای حضور در چهاردهمین نشست علمی اندیشمندان و استادان انقلاب اسلامی دانشگاه‌‌های کشور، حضور به‌‌هم رساندند. اهداف این نشست را خدمت اساتیدی که جدیداً وارد عرصه تدریس درس انقلاب اسلامی شده‌‌اند، مطرح خواهم کرد. از زمانی‌‌که انجمن علمی انقلاب اسلامی شکل گرفت، حداقل یک‌‌بار در سال، نشست سراسری کشوری را برگزار کردیم تا به چهاردهمین نشست امروز رسیدیم.

تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) و رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، پیرامون اهداف نشست های سالانه اساتید انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها که به همت این انجمن برگزار می‌شود، گفت: یکی از اهداف اصلی این نشست‌‌ها، تقویت روحیه و تاثیرگذاری بیشتر جهادگرانی است که در کلیدی‌‌ترین سنگر انقلاب اسلامی مشغول خدمت هستند. یک شبکه بزرگ از استادان انقلاب اسلامی در سرتاسر کشور وجود دارد که یکی از شبکه‌‌های مهم انقلاب است. البته این یکی از شبکه هاست و ده‌‌ها شبکه دیگر وجود دارد که هر کدام به نوعی مشغول خدمت هستند. شبکه استادان انقلاب، یک شبکه ارزشمند و همه‌‌جانبه در سرتاسر کشور با حضور جمع بزرگی از اندیشمندان و فرهیختگان و تاثیرگذاران در حوزه انقلاب اسلامی است. لازم است این افراد یکدیگر را ملاقات کنند. سربازان خط مقدمی که گسترده هستند، لازم است گاهی اجتماع کنند و ظرفیت یکدیگر را بنگرند، عظمت یکدیگر را دریابند و نقاط ضعف و قوت را برسی کنند و یک هم‌‌افزایی و هم‌‌اندیشی صورت می‌‌گیرد. قطعاً این کارها در خط مقدم، به‌‌روزرسانی‌‌تر و بهتر و مؤثرتر می‌‌شود.

دکتر کلانتری گفت: اهداف این نشست را خدمت اساتیدی که جدیداً وارد عرصه تدریس درس انقلاب اسلامی شده‌‌اند، مطرح خواهم کرد. از زمانی‌‌که انجمن علمی انقلاب اسلامی شکل گرفت، حداقل یک‌‌بار در سال، نشست سراسری کشوری را برگزار کردیم تا به چهاردهمین نشست امروز رسیدیم.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی پیرامون اهداف نشست های سالانه اساتید انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها که به همت این انجمن برگزار می‌شود، گفت: یکی از اهداف اصلی این نشست‌‌ها، تقویت روحیه و تاثیرگذاری بیشتر جهادگرانی است که در کلیدی‌‌ترین سنگر انقلاب اسلامی مشغول خدمت هستند. یک شبکه بزرگ از استادان انقلاب اسلامی در سرتاسر کشور وجود دارد که یکی از شبکه‌‌های مهم انقلاب است. البته این یکی از شبکه هاست و ده‌‌ها شبکه دیگر وجود دارد که هر کدام به نوعی مشغول خدمت هستند. شبکه استادان انقلاب، یک شبکه ارزشمند و همه‌‌جانبه در سرتاسر کشور با حضور جمع بزرگی از اندیشمندان و فرهیختگان و تاثیرگذاران در حوزه انقلاب اسلامی است. لازم است این افراد یکدیگر را ملاقات کنند. سربازان خط مقدمی که گسترده هستند، لازم است گاهی اجتماع کنند و ظرفیت یکدیگر را بنگرند، عظمت یکدیگر را دریابند و نقاط ضعف و قوت را برسی کنند و یک هم‌‌افزایی و هم‌‌اندیشی صورت می‌‌گیرد. قطعاً این کارها در خط مقدم، به‌‌روزرسانی‌‌تر و بهتر و مؤثرتر می‌‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این نشست، بررسی مهمترین مسائل روز کشور و منطقه است. همیشه موضوع محوری در این نشست‌‌ها وجود داشته است. موضوعات محوری چهاردهمین نشست، هم، انتخابات یازدهم اسفند، و هم تحولات منطقه است که هر دو دارای اهمیت هستند و موضوعات حیاتی در عرصه انقلاب اسلامی و کشور می‌باشند. انتخابات پیشِ رو قطعاً انتخابات حساس، بسیار مهم و حیاتی است که هم وحدت ملی، هم قدرت ملی و هم امنیت ملی در آن ملاک است. این مسائل در انتخابات یازده اسفند بایستی مورد توجه قرار گیرد. این فرصت دیگری برای ماست. فرصت‌‌شناسی برای اساتید بسیار دارای اهمیت است. گاهی برای مسائل سیاسی گوش شنوا وجود ندارد اما با نزدیک شدن به انتخابات، گوش‌‌ها تیز و آماده شنیدن است. بسیاری از صحبت‌‌هایی که در زمان دیگر امکان بیان آن وجود نداشته است، در عرصه انتخابات، امکان پرداختن به آن میسر می‌‌شود؛ اینها فرصت است، به‌‌ویژه بحث مردم سالاریِ اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی، پایه مردمی و رهبری نظام و امام امت، از جمله مباحثی است که در فرصت فراهم آمده انتخابات، به بهترین شکل می‌‌توان آن‌‌ها را تبیین کرد.

دکتر کلانتری در مورد شیوه برگزاری این نشست‌های سالانه گفت: انجمن علمی انقلاب اسلامی برنامه‌‌ریزی می‌‌کند و با کمک دستگاه‌‌های دیگر این نشست‌‌ها را برگزار می‌‌کند؛ از جمله، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه ها که همیشه این نشست‌‌ها را پشتیبانی کرده است و این 2 نشستی که در شیراز برگزار شده است، با کمک دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران و وزارت علوم و وزارت بهداشت، صورت گرفته است. حرم مطهر میزبان برگزاری است و امکانات و فضا را علی‌‌الدوام در اختیار دستگاه‌‌ها قرار داده است.

عضو هیات علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به تاکیدات امام خامنه ای (مدظله العالی) پیرامون اهمیت انتخابات یازدهم اسفند‌ماه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) از 11 ماه مانده به انتخابات، بحث را شروع کردند و تاکنون بارها و بارها به‌‌صورت هفتگی، گوشه‌‌ای از بحث اهمیت انتخابات را تشریح می نمایند. این فرصت است و فرصت‌‌شناسی در کار فرهنگی، بسیار مهم است. بحث تحولات منطقه نیز دارای اهمیت است. همان‌‌گونه که مستحضرید سیر تحولات جهان و به‌‌ویژه منطقه خاورمیانه یک سیر هدفمند است؛ نه این‌‌که ما هدف‌‌گذاری کرده باشیم بلکه خداوند آن را هدف‌‌گذاری کرده است. « وَنُرِیدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» (سوره قصص، آیه۵) «ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم». این هدف‌‌گذاری در حال تحقق است. هیچ‌‌گاه مانند امروز، دو جبهه مستضعفان جهان و مستکبران جهان در مقابل یکدیگر نبوده‌‌اند. یک صف‌‌آرایی تمام عیار و رو در رو صورت گرفته است و تاکنون سابقه این تقابل وجود نداشته است.

دکتر کلانتری اظهار کرد: امام خمینی(رحمت الله‌‌علیه) در یک پیش‌‌بینی از مسائل منطقه می‌‌فرماید: «خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را با منت و توفیق خودش بر مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده خداوند تعالی نزدیک است. من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند؛ چنانچه تاکنون غلبه کردند.» (سخنان معظم لَه/ عصر ۱۲ فروردین ۱۳۵۸) این رویارویی همه‌‌جانبه و مستقیم و عریان هیچ‌‌گاه سابقه نداشته است و به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی و مجاهدت‌‌های پاک و خالصانه سربازان امام عصر(عج) در منطقه و جبهه مقاومت، این مسیر هموار می‌‌شود. این یکی از موضوعات کلیدی نشست است که ساعت‌‌ها می‌‌شود مورد بحث قرار گیرد. در این نشست‌‌ها بایستی مسائل انقلاب برای نسل جوان تشریح شود. اگر با عنوان مجاهد در عرصه جهاد تبیین حضور مؤثر داشته باشیم، این‌‌گونه تحلیل‌‌ها می تواند کمک خوبی باشد و برای همه ما دستاورد خوبی به‌‌همراه داشته باشد.

 

کد خبر 225603

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید