شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ۲۱:۳۳
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دکتر مسعود کریمی، دانشیار گروه ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، یادداشتی پیرامون خودمراقبتی بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت نوشت.

به گزارش پیام خبر، دکتر مسعود کریمی، دانشیار گروه ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در یادداشتی پیرامون خودمراقبتی بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت نوشت: دیابت از جدی ترین و شایع ترین بیماری های مزمن است که با افزایش سطح قند خون همراه است و متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد اما می توان با اصلاح شیوه زندگی سطح قندخون را کنترل کرد.

کنترل دیابت مستلزم خودمراقبتی ویژه در طی زندگی است .خودمراقبتی به معنای دریافت اطلاعات صحیح در خصوص بیماری و انجام و به کارگیری مهارت های لازم برای حفظ سلامتی است و اگر بیماری دیابت به درستی درمان و کنترل نشود، با گذشت زمان منجر به آسیب جدی به قلب و عروق، کلیه ها، چشم ها، اعصاب و دهان و دندان می شود و یکی از مشکلات افراد مبتلا به دیابت که کمتر به آن پرداخته شده است مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان است.

مشکلات رایج دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت شامل:

الف) عفونت ها:

در افراد مبتلا به دیابت به علت سطح بالای گلوکز خون شانس ابتلا به بیماری های قارچی دهان و دندان افزایش می یابد، برفک نوعی عفونت است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود، به آن کاندیدیازیس یا عفونت مخمری نیز گفته می‌شود، هر کسی می‌تواند به آن مبتلا شود اما ابرای افراد مبتلا به دیابت بیشتر مشکل‌ساز است.

ب) خشکی دهان:

در افراد مبتلا به دیابت جریان بزاق کم می شود درنتیجه باعث خشکی دهان می شود، بزاق آنزیم هایی را تولید می کند که به باکتری ها حمله می کند پس ترشح کمتر بزاق باعث رشد بدون کنترل باکتری ها در حفره دهان می شود.

ج) اختلال چشایی:

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت ممکن است از نوعی اختلال چشایی رنج ببرند که باعث ایجاد مزه شور، یا ترش در دهان آن ها می شود و باعث می گردد سریع تر مبتلا به بیماری های دهان و دندان شوند.

د) بیماری های لثه:

بیماری لثه باعث فرسایش استخوان و بافت نگهدارنده دندان ها شده و دندان ها سریع تر از بین می روند.

ه) پوسیدگی دندان ها:

شواهد موجود شیوع بالای پوسیدگی دندان در بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد غیر مبتلا به دیابت نشان می دهد، تجمع فلور پلاک میکروبی باعث پوسیدگی دندان می شود. در بیماران مبتلا به دیابت، کاهش جریان بزاق باعث کاهش کلسیم از سطوح دندانی می شود و متاسفانه پوسیدگ دندان ها با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

خودمراقبتی بهداشت دهان و دندان که به کنترل بیماری دیابت کمک می کند، شامل موارد زیر است:

الف) سطح قندخون خود را در حد طبیعی کنترل کنید.

ب) روزانه حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

ج) حداقل 2 مرتبه در روز دندان هایتان را مسواک بزنید.

د) از مصرف سیگار و قلیان اجتناب کنید.

و) حداقل هر 6 ماه یک بار برای معاینات دهان و دندان به دندان پزشک مراجعه کنید (سالی 2بار)

 

کد خبر 226069

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید