سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۲۱:۰۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مدیرکل غله و بازرگانی استان فارس گفت: اداره غلات تابع ادارات بازرگانی هستند کمبودهای کالاهای اساسی تامین می شود و بخشی در داخل دولت کسری آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین و کمبود آن هم از خارج خریداری می شود، ما دارای 17 کارخانه آرد هستیم و سه هزار و 400 نانوایی در فارس وجود دارد.

به گزارش پیام خبر، مهدی جمالی، امروز در نشست خبری گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی متکفل تامین کالاهای اساسی بر اساس قانون است، تامین عمده کالاهای گندم، برنج، روغن، شکر تامین آن به عهده اداره غله است.

مدیرکل غله و بازرگانی استان فارس ادامه داد: اداره غلات تابع ادارات بازرگانی هستند کمبودهای کالاهای اساسی تامین می شود و بخشی در داخل دولت کسری آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین و کمبود آن هم از خارج خریداری می شود، ما دارای 17 کارخانه آرد هستیم و سه هزار و 400 نانوایی در فارس وجود دارد.

وی با یادآوری این مطلب که سال قبل 14 هزار تن ‌به ارزش 2 هزار و 580 میلیارد تومان گندم خریداری شد، اظهار کرد: امسال پنج هزار و 671 میلیارد تومان خریداری شد تقریبا بیش از 2 برابر رشد یافته نشان از نگاه حمایتی دولت به بخش کشاورزی است.

جمالی گفت: در دانه های روغنی یک هزار و 866 تن به ارزش 19 میلیارد و 609 میلیون تومان خریداری شد.

وی گفت: گندم 495 هزار و 835 به ارزش پنج هزار و 671 میلیارد تومان در سال جاری خریداری شد و پنج هزار و 32 و تن کلزا به ارزش 115 میلیارد و 356 میلیون تومان خرید شده است.

مدیر کل غله و امور بازرگانی فارس اضافه کرد: قیمت گندم به 11 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم رسید سال گذشته حدود پنج هزار و 500 بود و هر کیلو کلزا 23 هزار تومان شد و سال گذشته هر کیلو 11 هزار تومان بود.

جمالی با اشاره به اینکه کشت قراردادی کشاورزی است که یک طرح مترقی محسوب می شود و هفت استان به صورت پایلوت شروع شد و امسال به کل کشور تسری پیدا کرد، اضافه کرد: در این طرح اقدامات خوبی انجام شده است و در این طرح یارانه بذر و کود به کشاورزان ارائه می شود و این باعث می شود دلال ها و واسطه ها حذف می شوند و با اجرای این طرح کشاورزان دغدغه خاطری را نخواهد داشت و کشاورزان ما در این طرح خدمات می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 200 هزار تن گندم وارداتی داشتیم برای تامین نیاز و کسری مصرفی، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 550 هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی های استان توزیع شد.

جمالی گفت: در سال گذشته یکی از انبارهای کالاهای اساسی را تعمیر کردیم که 12 میلیون تومان هزینه آن شد و 2 انبار دیگر بازسازی و بهسازی می شود و ظرفیت انبارهای ما کامل است برنج هندی، تایلندی در رده های «الف» و «ب» در انبار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه انبارهای شکر هم پر هستند، اضافه کرد: کارخانجات شکر در خال تصفیه شکر خام هستند و تبدیل به شکر سفید و 30 هزار تن شکر توسط کارخانجات تصفیه می شود.

مدیر کل غله و بازرگانی فارس با اشاره به اینکه خط تولید آرد کامل راه اندازی شده است و با حداقل جداسازی سبوس نان کامل تولید می شود، اظهار کرد: 60 واحد نانوایی انتخاب شدند و یکسری شاخص ها در نظر گرفته شد و الان بر اساس شاخص ها 17 واحد نانوایی مهیا شد و عیب و ایراد گرفته و طی مدت 2 ماه به شکل مداوم جلسات برگزار شد و الان آرد مطلوب نانوایی تهیه و توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه پخت نان کامل برای اولین بار در کشور انجام شده است، اظهار کرد: یک هزار و 35 نانوایی در شهرستان شیراز وجود دارد.

جمالی گفت: ویتامین های موجود در سبوس برای بدن مفید است و سبوس به عنوان فیلتر عمل می کند و بدن ما نیاز به 30 میلی گرم فیبر دارد و این سبوس مثل فیلتر عمل می کند و از جذب قند و چربی به خون به صورت سریع جلوگیری می کند.

مدیر کل غله و بازرگانی استان فارس با یادآوری این مطلب که دولت یارانه سنگینی برای کالاهای اساسی پرداخت می کرد و این باعث می شد که کالا دو و یا چند نرخی شود و دولت برای همین شیوه پرداخت یارانه را تغییر داد، اظهار کرد: این یارانه مستقیم به خود مردم ارائه شد و در بحث واحدهای نانوایی پوزهای هوشمند نصب شود و یارانه آرد از مصرف کننده به تولید کننده را ارائه کند و مابه التفاوت آن را به نانوایی ارائه کند.

جمالی گفت: این طرح هنوز به مرحله نهایی نرسیده و این پوز باید به سامانه فروش آرد وصل شود که هنوز این انجام نشده اما در همه واحدهای نانوایی این پوزها نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر واحدهای نانوایی وظیفه اداره کل غله نیست اما نظارت هایی بر حسب همکاری خواهیم داشت، تاکید کرد: اداره غله روی هر کیلو آرد، 6 درصد هزینه را از نانوایی می گیرد و 94 درصد یارانه آرد به نانوایی ها می دهیم و مردم در صورت وجود شکایت 124 تماس بگیرند چرا که نانوایی ها نباید فروش آزاد آراد داشته باشند.

 

کد خبر 204126

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید