چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۶
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمایشگاه خوشنویسی مشق مهر در شهرستان ساوه دایر شد.

به گزارش پیام خبر از اراک، حسین محمودی فررئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه از برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی مشق مهر خبرداد و بیان داشت: این مراسم با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خوشنویسان به مناسبت هفته خوشنویسی باحضور اساتید ، هنرمندان و اقشار مختلف مردم در روز یکشنبه ساعت 16 مورخ 24 مهرماه 1401 در سالن شهیدآوینی برگزار شد .

حسین محمودی فر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه در افتتاحیه این مراسم اظهار داشت: هنر خط در پیشرو علوم و پایه گذاری تمدن و فرهنگ اصیل نقش بنیادی و اساسی داشته است و ارتقاء سطح دانش بشر در همه موضوعات مرهون هنرخط، نگارش و کتابت است.

محمودی فر تصریح کرد: اعجاز این هنرتوانست اندوخته های بشری را طی تاریخ در اختیار سراسر این جهان و همه مردمان قراردهد.خط توانست فراتر از زمان و مکان و مرزها و فرهنگ ها حاضران را با گذشتگان پیوند و اتصال دهد و ارزش علم و اندیشه انسانها را میسر کرد و تداوم بخشید. 

وی افزود: نگارش و کتابت در طول حیات خود توانسته است افکار، احساسات، معلومات و تجربیات گذشتگان را در تاریخ ثبت کند و از دستبرد، تباهی، تاراج و زوال محفوظ دارد تا نسل حاضر از اندوخته های نیاکان خود برخوردار و بهره مند شود.

وی گفت: هنوز از زمان پیدایش و اختراع خط اطلاع دقیقی در دست نیست اما آنچه که بدون تردید مشخص است این است که خط و یا اختراع علائم نگارش و ترسیم های قراردادی در بین نوع بشر از مفید ترین و مهم ترین اختراعات و باعث شکوفایی تمدن بشر شده است.

محمودی فر در ادامه اظهار داشت:خط و خوشنویسی در اسلام از هنرهای توصیه شده است و ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین اسلام در روایات و احادیث فراوانی به اهمیت خط خوب و فواید خوش خطی تاکید کرده اند.

وی تاکید کرد: این هنر از منشاء و سرچشمه فیوضات الهی نشات گرفته و روز به روز جای خود را در بین عام و خاص پیدا کرده، در نتیجه نیاز جامعه اسلامی به هنر بصری مثل خوشنویسی بسیار ضروری است.

اسماعیلی رئیس انجمن خوشنویسان در این مراسم ابراز داشت: کلمه خط به معنی نوشتن زیبا است و همانطور که از کلمه پیداست خوشنویسی به مهارت و اقتدار هنری نیاز دارد. هنرخوشنویسی در طول زمان تکامل یافت و در فرهنگ های مختلف جای گرفته است و به عنوان حرکتی قابل توجه الهام بخش هنرمندان بوده تا از روش های تخیلی خود برای گسترش بیشتر این شکل هنری استفاده کنند.

وی افزود: هنرخوشنویسی از ویژگی های بارز هنر اسلامی است و وسیله شفگت انگیزی برای ارائه کلمات قرآن کریم با خلاقیت و تزیین اماکن مذهبی مورد استفاده قرارگرفته است. ضمنا در این نمایشگاه تعداد 57 اثر از اساتید انجمن خوشنویسی در فرهنگسرای ارشاد در معرض دید عموم قرار گرفته است که علاقه مندان می توانند صبح ها از ساعت 8الی 14 و عصرها از ساعت 16 الی 19 باز دید نمایند تقدیراز دو پیشکسوت خوشنویسی و اجرای کارگاه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

کد خبر 203051

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید