جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
یکشنبه, ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نمایشگاه مشترک موزه آبگینه و موزه تاریخ تجارت جندی شاپور (شیراز) که بمناسبت نوروز ۱۴۰۲ در موزه آبگینه برپا می شود.

مدیر موزه تاریخ تجارت جندی شاپور در گفت و گو با خبرنگار پیام خبر با اعلام این مطلب، گفت:‌ در این رویداد، نمایش آثار دیده نشده ، از جنس آبگینه(شیشه) می باشد.

سحر فروزان پور با اشاره به قدمت شیشه گری و اهمیت این هنر، افزود:‌ این موضوع باعث شد در نمایشگاهی صرفا آثار شیشه ایران زمین به نمایش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه یادشده به همت موزه تاریخ تجارت جندی شاپور و موزه آبگینه و سفالینه های ایران برپا شده، عنوان کرد: برای برپایی نمایشگاه اشیا تاریخی،به دلیل حساسیت زیاد جابجایی اشیا و انتقال آنها،گروه زیادی بخصوص یگان حفاظت میراث فرهنگی ، اداره کل موزه ها، امین اموال و مدیر موزه ها زحمت می کشند و صرفا انجام این مسئولیت خطیر، به جهت معرفی،حفظ و پاسداشت تاریخ،هنر و سنت این مرز و بوم است.

به گفته فروزان پور، ما امسال مدال برنز تولید فیلم کوتاه موزه ای Avicom در ۲۶ کنفرانس بین المللی موزه ها در پراگ گرفتیم و ما تنها موزه ایرانی در رنکینگ جهانی هستیم.

مدیر موزه تاریخ تجارت جندی شاپور با اعلام اینکه موزه یادشده توانست به رنکینگ جهانی موزه ها ورود کند، افزود: جایگاه نخست این رنکینگ در اختیار موزه لوور فرانسه،دوم موزه ملی چین، سوم موزه بریتانیا، چهارم موزه هنر مترو پولیتن آمریکا و جایگاه پنجم نیز در اختیار گالری ملی انگلستان است.

وی ادامه داد:‌موزه تاریخ تجارت جندی شاپور مستقر در شیراز، در رنکینگ 318 ، Museum world ranking موزه های برتر جهانی در سال 2022 قرار گرفته و افتخار آفرینی دیگری برای کشور در برداشته است. موزه تاریخ تجارت جندی شاپور به عنوان تنها نماینده موزه های ایران از بین 700 موزه موجود در سرتاسر کشور در این رنکینگ شرکت کرده و موفق به کسب رتبه شده است.

فروزان پور عنوان کرد: نقش حمایتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در به ثمر رسیدن این موفقیت حایز اهمیت است و امید آن می رود که این حمایت منجر به حضور قوی تر موزه های ایرانی در رنکینگ بین المللی گردد.

وی همچنین شایان توجه دانست که موزه تاریخ تجارت جندی شاپور در 25 آگوست 2022، در جشنواره AVICOM که در شهر پراگ برگزار شد، توانست جایزه برنز این جشنواره را در بخش فیلم کوتاه به دست آورد.

او تصریح کرد:‌ موزه تاریخ تجارت جندی شاپور تاکنون لوح ها و عناوین تقدیر در سطح بین المللی، منطقه ای و داخلی کسب کرده است که برخی از آنها عبارتند از کسب مقام موزه برگزیده در شاخص های «نگهداری و حفاظت» و «اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی» در سال 1401 از ICOM -شورای بین المللی موزه ها(ایکوم تنها سازمان تخصصی موزه‌ای و موزه‌داران در سطح جهانی است که به ارتقاء و محافظت از میراث‌های طبیعی و فرهنگی کنونی و گذشته، محسوس و نامحسوس، می‌پردازد)، کسب رتبه دوم در شاخص اعمال استانداردهای فیزیکی1400 توسط ایکوم، کسب مقام برتر در شاخص نگهداری و حفاظت1399، کسب مقام برتر در شاخص نگهداری و حفاظت1397 و کسب عنوان مرمتگر برتر توسط سحر فروزان پور مدیر موزه1398.

به گفته فروزان پور، موزه تاریخ تجارت جندی شاپور در سال 1397 با اخذ مجوز وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شیراز ثبت و با حمایت شرکت جندی شاپور در راستای مسئولیت های اجتماعی تاسیس گردید مهمترین هدف در تاسیس موزه تاریخ تجارت جندی شاپور، علاقه فراوان مالک به ایران و حفاظت از تاریخ کهن این مرز و بوم از طریق آثار موزه ای است که توانست شعار را به عمل تبدیل کند. 

وی اضافه کرد:‌موزه تاریخ تجارت جندی شاپور، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در خود جای داده که شامل آثار فلزی، سفال، آبگینه، نسخ خطی، مهر، سکه، زیورآلات باستانی و … است.

فروزان پور درباره بازدید گردشگران نوروزی از این موزه خاطرنشان کرد: حضور در موزه با هماهنگی فقط صبح ها امکان پذیر است و با توجه به اینکه فضای موزه کوچک است حضور تعداد نفرات زیاد امکان پذیر نیست، بنابر این علاقه مندان می توانند با شماره موزه: ۰۷۱۳۲۲۵۱۳۹۹ تماس بگیرند.

 

کد خبر 206490

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید