یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ ۱۸:۰۳
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارشناس ارشد تغذیه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: والدین پس از یک سال اول زندگی کودکان، با کاهش شدید رشد و همچنین کاهش اشتهای کودک خود مواجه می شوند، به طوری که اغلب از لاغری و بدغذایی کودک خود شکایت دارند.

حانیه رنجبران گفت: خوب است بدانیم کودکان دو تا چهار ساله در طول رشد خود، درباره غذا و عادت‌های غذایی جدید کنجکاوی پیدا می‌کنند و تمایل دارند، خودشان غذا را انتخاب کنند.

کارشناس ارشد تغذیه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: اگرچه برخی مواد غذایی ضروری است، اما هر کودک نیازها و ذائقه غذایی منحصر به‌ فردی دارد. به ‌طور کلی، در هر وعده غذایی لازم است به کودک غذاهایی از هر پنج گروه غذایی اصلی (نان و غلات، میوه، سبزی، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات) داده شود،هرچند ممکن است همیشه کودک مقدار توصیه‌ شده از هر پنج گروه غذایی را نتواند بخورد، اما اگر غذاهای سالم و متنوعی سرو شود در نهایت در طول هفته آنچه را نیاز دارد دریافت می ‌کند.

وی در ادامه درباره این سؤال که کودک من در طول روز چقدر باید غذا بخورد؟، عنوان کرد: بهتر است کودکان دست کم سه وعده غذایی و دو میان وعده در روز میل کنند. میان وعده های مناسب شامل شیر پاستوریزه یا جوشیده، نان و پنیر، خرما، میوه و خشکبار شامل گردو، بادام، انجیر و مواردی از این قبیل است. 

رنجبران تاکیدکرد: تا جایی که امکان دارد از دادن تنقلاتی مانند پفک، یخمک و چیپس که ارزش تغذیه ای آن کم است باید خودداری کرد، از این رو خرید مواد غذایی خانواده لازم است بر اساس لیست و با در نظر داشتن مغذی بودن یا نبودن هر ماده غذایی صورت گیرد تا از در دسترس بودن تنقلات با ارزش غذایی کم پیشگیری شود.

کارشناس ارشد تغذیه واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر درباره نکات مهم رفتاری موثر بر اشتهای کودک گفت: هیچ گاه زمانی که کودک خسته و خواب آلود است به اجبار و از ترس گرسنه ماندن کودک، به او غذا ندهید،هنگام غذا دادن به کودک شتاب و عجله نداشته باشید و در محیط آرام اجازه بدهید کودک غذای خود را بخورد،کودکان به غذاهایی که در آنها از رنگ های سبز، زرد و نارنجی استفاده شده باشد، بیشتر علاقه دارند.

وی افزود: اگر کودک به ماده غذایی علاقه نداشته باشد، جانشین مناسبی برای همان ماده غذایی پیدا کنید و هیچگاه کودک را به خوردن غذایی که تمایل ندارد مجبور نکنید، دقت کنید اشتهای کودک مانند خلق و خوی او متغیر است و به علت حس استقلال طلبی کودک در این بازه سنی، اجازه بدهید کودک غذای خود را انتخاب و با دست آن را لمس کند،مراقب عادت های غذایی پدر و مادر و سایر افرادی که مراقبت کودک هستند، باشید. در صورت تمایل نداشتن این افراد به غذا، در هنگام حضور کودک آن را بیان نکنند.

وی با بیان اینکه، غذا خوردن با همسالان می تواند بر اشتهای کودک موثر باشد، در صورت اشتهای کم کودک سعی کنید وعده های غذایی متعدد اما کم حجم به او بدهید و دقت کنید هر میان وعده باید با وعده های اصلی غذا 2 ساعت فاصله داشته باشد، افزود: هدف از توصیه های تغذیه ای به کودکان دو تا پنج سال، تامین بیشترین میزان رشد، تکامل و شکل گیری رفتارهای مثبت غذا خوردن از همین دوران کودکی است.

 

کد خبر 216347

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید