شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۵۶
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس:

اهالی روستای مقبل‌آباد به کتاب دسترسی آسان یافتند

دبیر انجمن اهل قلم فارس گفت:‌ دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس در روستای مقبل‌آباد شهرستان ارسنجان گشایش یافت.

به گزارش پیام خبر، مراکز ترویج کتابخوانی «دیار دانایی» بستری فرهنگی است که در روستاهای استان فارس با محوریت کتاب به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، رشد فرهنگ عمومی و غنابخشی اوقات فراغت روستاییان راه‌اندازی می‌شود.

حسن دهقان، ایده پرداز و مجری این طرح در آیین گشایش این مرکز که دوشنبه ۲۴ مهرماه برگزار شد، گفت: پس از روستای شاه شهیدان در شهرستان کوار، روستای مقبل‌آباد شهرستان ارسنجان دومین عضو این شبکه فرهنگی خواهد بود.

دبیر انجمن اهل قلم فارس افزود: بخشی از هزینه‌های این مرکز از محل تفاهم‌نامه موسسه فرهنگی آفتاب مهر صبا فارس با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و حمایت این اداره کل تامین می‌شود و مؤسسه سرزمین فرزانگان شیراز و خیرین نیز سایر هزینه‌ها را متقبل می‌شوند.

وی با بیان اینکه بدون همراهی اهالی، هرگز هیچ فعالیتی در روستاها به ثمر نمی‌نشیند خاطرنشان کرد: این مرکز در دبستانِ سابق روستا راه‌اندازی شده است و کار به‌سازی آن توسط مردم و باهمت نورالدین جاویدی دهیار روستا به سرانجام رسید وگرنه با هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات، نمی‌توانستیم شاهد گشایش دیار دانایی در مقبل آباد باشیم.

دهقان با یادآوری اینکه «بخشی از کتاب‌های مرکز دیار دانایی مقبل آباد توسط پویش مردمی نذر دانایی تامین شده است.» گفت: این مرکز فرهنگی در فضایی به مساحت ۵۰ متر مربع، با حدود ۱۵۰۰ جلد کتاب و با اعتبار دست‌کم ۸۰ میلیون تومان ایجاد شده و حدود ۵۰ مترمربع دیگر نیز در صورت حمایت مسئولان می‌تواند به فضای ورزشی برای بانوان و کودکان تبدیل شود.

دبیر انجمن اهل قلم فارس تاکید کرد: این مرکز یک کتابخانه عمومی نیست بلکه در سیستم ترویج کتابخوانی نوین، از آن به‌عنوان یک «واحد کوچک خواندن» یاد می‌شود و به دنبال جذب مخاطبان با استفاده از کتاب‌های خوب و خوش‌خوان در فضای زیبا و دلنشین است.

کاووس رضایی نیز در این مراسم ترویج دانایی در ایران را موضوعی تاریخی دانست که قبل و پس از ظهور اسلام سابقه جدی داشته است.

فرماندار شهرستان ارسنجان گفت: با پشتوانه همین صبغه تاریخی همه ما باید جامعه را به سمت کتابخوانی سوق دهیم چراکه هرچه انسان‌ها داناتر شوند، قوی‌تر خواهند بود و به قدرت جامعه خود کمک می‌کنند.

وی افزود: امروز در عرصه‌های مختلف دانایی جوانان ایران حرف اول را می‌زنند؛ جوانانی که از همین مراکز و دبستان‌های روستایی برآمده‌اند.

رضایی با بیان اینکه «خبر تاسیس چنین مراکز فرهنگی از توسعه عمرانی و صنعتی هم مسرت‌بخش‌تر است» ادامه داد: حاصل این مراکز، دانایی و خردورزی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و فرمانداری ارسنجان برای توسعه دیار دانایی در همه روستاهای این شهرستان آمادگی دارد.

در پایان این آیین که با استقبال اهالی روستا به‌ویژه کودکان و بانوان همراه بود، درهای دومین مرکز فرهنگی ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس به روی مردم باز شد.

 

کد خبر 218555

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید