پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۹:۱۱
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علی‌اصغر سیدآبادی، نویسنده کودک و نوجوان و پژوهشگر ادبیات واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی را مقدمه ای بر انحلال این نهاد پرسابقه فرهنگی و هنری ایران ارزیابی کرد.

به گزارش پیام خبر، علی‌اصغر سیدآبادی، نویسنده کودک و نوجوان و پژوهشگر ادبیات در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده است، می گوید: در میان موضوعات درحال بررسی دولت، درخواست واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی مطرح شده است. این درخواست در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه‌ انسانی دولت در حال بررسی است.
طرح چنین مطالبه ای در یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های مدیریتی کانون، بسیار خطرناک و موافقت با آن به منزله‌ی آغاز انحلال کانون پرورش فکری است، زیرا کتابخانه در کانون از نظر ماهوی با آن‌چه که در نهاد کتابخانه‌ها یا نهادهای کتابداری دیگر تعریف شده است، متفاوت است. گرچه در سال‌های بعد با نگرشی بسیار اشتباه در کانون تلاش کردند، کتابخانه را به تعریف‌های استاندارد اداری نزدیک کنند، اما یکی از ابتکارات مهم در بنیان‌گذاری کانون این بود که کتابخانه هم‌چون نهاد فرهنگی و هنری دیده شده و تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری ذیل کتابخانه انجام می گرفت. این الگو که – نمی دانم چگونه شکل گرفته بود- یکی از خلاقانه‌ترین و در عین حال درست‌ترین نگاه‌ها به کتابخانه کودک بود.
با توجه به مسایل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی، طرح چنین مطالبات و درخواست‌هایی که اغلب با نگاهی صرفا بروکراتیک به قوانین و بدون توجه به تاریخ و سابقه‌ی نهادها انجام می‌گیرد، بسیار تعجب‌برانگیز است. چرا اصلا باید چنین موضوعی در اولویت طرح در دولت قرار گیرد؟ آیا این طرح بخشی از سناریویی بزرگ‌تر است؟ اگربله آن سناریو چیست؟
به نظرم مخالفت با چنین طرح‌هایی به دو دلیل بسیار مهم ضروری است. اول اینکه باعث نابودی و انحلال واقعی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شود، حتی اگر روی کاغذ این اتفاق نیافتد. دوم اینکه چرا به جای پرداختن به مسایل ضروری‌تر چنین طرح‌هایی دنبال می‌شود؟

1210

 

کد خبر 202355

 

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید
د.علی وفا | ۱ سال پیش
این امر موجب بهبود و پیشرفت ساختارهای موجود و توزیع موزون امکانات خواهد شد .
همچنین اهمیت امر در این است تا سطح خدمات به لایه بالایی یعنی جامعه هدف بطور تخصصی ارایه شود .
موفق باشید
0
0
ناشناس | ۱ سال پیش
با این کارشون خیلیارو بیکار میکنن
0
0
نارون _زندگی | ۱ سال پیش
سلام.سال ها عضو کانون بودم.از سال ۵۸.چقدر مربیان با صفر ،با چنگ و دندان کانون بعد از انقلاب ساختند.کیسه ای داشتند.خرده های کاغد را در آن می ریختند تا به بچه ها با صفر هزینه کرد ،خلاقیت یاد بدهند.همیشه حداقل حقوق را دریافت کردند و اما درخشیدند.بعد که مربی شدم،به دلیل عشقی که مربی خالصانه به بچه ها می دانند،صدا و سیما را ول کردیم و در کانون کار کردیم.مگر کانون چکار کرده که هر بار مثل بچه های خشمگین به او حمله می کنند و می خواهند پرو و بالش را بشکنند.مربیانی مظلوم و بزگوار.پر تلاش و کوشا.جهاد گر.تنها دلخوشی آنها دفاع نماینده ها از آنان بود که در سال گذشته رخ داد و ذوق کردند و گفتند بالاخره ما را هم دیدند♡♡
0
0
نامور | ۱ سال پیش
نهاد کتابخانه ها در بدترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد. روسای نهاد کتابخانه های عمومی از پرداخت حقوق کتابداران عاجزند. چندین سال است کتاب درخور خریداری نشده
مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی کم نیست. و مدیریت ضعیف آن مزید علت است
0
0