سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
دوشنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۳۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری در دیدار با هیات افغانستانی:

شیراز مقصدی مقرون به صرفه برای گردشگران سلامت افغانستانی است

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به اینکه استان فارس می تواند علاوه بر گردشگری سلامت در سایر حوزه های گردشگری از جمله گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی با افغانستان مراودات مطلوبی داشته باشد.

به گزارش پیام خبر، محمد فرخزاده در دیدار با هیاتی سه نفره از مسئولین حوزه سلامت کشور افغانستان متشکل از دکتر دکتر محمد هاشم وهاج، رئیس بیمارستان وهاج در کابل، دکتر محمد طاووس نادری، رئیس بیمارستان نادری قندهار و تاجر و سرمایه گذار و دکتر عبدالناصر ثنا، رئیس دانشگاه علوم طبی فردوسی افغانستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، دینی، مذهبی و زبانی و همچنین مزیت همسایگی بر لزوم تقویت روابط بین دو کشور به ویژه در حوزه گردشگری سلامت تاکید کرد.

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از افغان ها در شهر شیراز و استان فارس زندگی می کنند و در حوزه های مختلفی از جمله اقتصاد فعالیت دارند، عنوان کرد: این غرابت و همسایگی در مدارس ایرانی نیز به عینه مشاهده می شود و اکنون تعداد زیادی از دانش آموزان افغان در کنار فرزندان ایرانی در حال تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: با رعایت قوانین و مقررات جامعه بی تردید روابط می تواند در حوزه های مختلف برای همکاری تقویت شود. 

او خاطرنشان کرد: تا کنون نگاه حاکم بین دو کشور از حوزه منابع انسانی بر تامین نیروی کار متمرکز بوده است و این درحالی است که این روابط در سایر بخش ها از جمله اقتصاد ، کشاورزی، صنعت، گردشگری و... نیز قابل تسری است.

قائم مقام استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری استان با اشاره به اینکه استان فارس می تواند علاوه بر گردشگری سلامت در سایر حوزه های گردشگری از جمله گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی با افغانستان مراودات مطلوبی داشته باشد عنوان کرد: با توجه به آنچه در جلسه مطرح شد به صورت تخمینی ۲۰۰۰ افغانستانی در سال ویزای درمانی ایران را دریافت می کنند که در صورت تسهیل در روند ویزا این تعداد افزایش چشم گیری خواهد داشت همچنین قبل از دوره کرونا روزانه تعداد ۳۰۰۰ ویزای درمانی، گردشگری، تجاری، زیارتی و ... برای اتباع کشور افغانستان صادر می شده است.

او افزود: در بین گردشگران سلامت از ابتدای سال 1401 ، حدود 70 نفر از اتباع کشور افغانستان برای مداوای خود ویزای سلامت دریافت و به بیمارستان های شیراز مراجعه کرده اند. 

فرخزاده با بیان اینکه روند صدور ویزا برای همسایگان افغان ما طولانی، هزینه بر و دشوار است، اظهار کرد: در استان فارس مشکل ویزا برای بسیاری از کشورها حل شده و به صورت فرودگاهی عمل می شود که حتما برای رفع مشکل اتباع کشور افغانستان نیز پیشنهادات خود را برای وزارت خارجه ارسال و با آنها مشورت خواهیم کرد.

به اعتقاد معاون استاندار فارس در صورت تسهیل مراودات بین استان فارس و افغانستان هزینه درمان گردشگران سلامت در شیراز ارزان تر از سایر شهرها خواهد شد. 

او همچنین به سخنان دکتر وهاج در این باره اشاره کرد که اعلام کرد هزینه یک بیمار افغانستانی در شهر مشهد ۴ برابر و در شیراز ۲ برابر هزینه افراد معمولی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ پروزای از مقصد افغانستان به استان فارس وجود ندارد اظهار کرد: در صورت مذاکره با شرکت های مسافرتی افغانستان و برقراری پرواز به شیراز امکان صدور ویزای فرودگاهی برای گردشگران افغان را دنبال خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه فارس می تواند پذیرای گردشگران افغان با سلایق مختلف باشد، خاطرنشان کرد: آژانس های مسافرتی و گردشگری استان بر اساس نیازها و سلایق گردشگران و با حذف واسطه ها برای کاهش هزینه ها امکانات و شرایط لازم را برای آنها فراهم می کنند .

سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شهر سلامت از دیگر موضوعاتی بود که معاون استاندار فارس در این جلسه به آن پرداخت. 

فرخزاده با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی شهر سلامت که در فضایی به وسعت هزار هکتار احداث خواهد شد امکان سرمایه گذاری خارجی ها وجود دارد و نیازی گرفتن شریک ایرانی وجود ندارد؛ بنابراین به عنوان مثال بیمارستان های افغانستان می توانند در این منطقه سرمایه گذاری و فعالیت کنند.

قائم مقام استاندار فارس در شورای سلامت استان همچنین از آمادگی فارس برای همکاری با افغانستان در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی خبر داد .

معاون استاندار فارس همچنین از آمادگی فارس برای سایر مراودات تجاری در حوزه صاردات و واردات کالاهای مختلف خبر داد و عنوان کرد: فارس با 72 شهرک صنعتی امکان تولید محصولات مختلف ساختمانی، تجهیزات صنعتی، تجهیزات کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و... و صادرات این محصولات مطابق نیاز افغانستان را دارد.

وی افزود: امکان دسترسی به ارسال زمینی به افغانستان یک مزیت محسوب می شود که هزینه صادرات را کاهش می دهد.

 

کد خبر 203905

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید