شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
دوشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۱ ۱۵:۴۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: ساماندهی ۲ هزار و ۲۵۰ آثار تاریخی در فارس را تا پایان سال پیش بینی کرده ایم و بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تشکیل موزه ها تاکید داریم.

به گزارش پیام خبر، سید موید محسن نژاد، امروز دوشنبه ۱۹ دی در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری، هتلداری و تجهیزات وابسته و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت: در حوزه معاونت گردشگری ۲۳ واحد به تاسیسات گردشگری فارس طی ۱۰ ماهه گذشته افزوده شده است که شامل ۲ هتل، ۶ اقامتگاه سنتی، ۱۲ اقامتگاه بومگردی است و ۲ واحد هم مجتمع گردشگری داشته ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ستاد خدمات سفر نوروز فارس در کشور در سال ۱۴۰۱ اول شد.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی های خوب انجام شد و در نوروز ۱۴۰۱ توزیع سفر از شیراز به سایر شهرستان ها انجام شد و این اتفاق در عید سعید فطر هم رقم خورد و اطلاع رسانی رسانه ها موجب هدایت بهتر مسافران شد.
محسن نژاد اعلام کرد: تشکیل پرونده آثار تاریخی غیر منقول به تعداد ۳۰ عدد و ۱۱اثر منقول و ۱۵ معنوی و هشت اثر طبیعی و تعیین حریم تاریخی و ... انجام شده است.
وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۵۰ سامان دهی آثار تاریخی در فارس را تا پایان سال پیش بینی کرده ایم و بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تشکیل موزه ها تاکید داریم.
محسن نژاد با اشاره به مرمت کتیبه مسجد جامع عتیق شیراز هم اظهار کرد: از اساتید زبده و کارآمد برای مرمت این کتیبه استفاده شد و از پیمانکار استفاده نشد و از نظر اقتصادی هم به صرفه تمام شد.
وی افزود: چهار اثر شاخص در فهرست آثار جهانی در استان داریم که محور ساسانی خودش چند شهرستان را در بر می گیرد و در محیط های شهری بر استفاده از شهرداری ها برای استفاده از سایت های باستانی به عنوان سایت موزه با حضور سرمایه گذار و آموزش کاوش های باستان شناسی تاکید داریم.
محسن نژاد در خصوص باغ موزه مشاهیر عنوان کرد: فاز یک این موزه تا پایان سال به بهره برداری می رسد اما موضوعاتی مانند انجام تملک گاهی در این گونه موارد منجر به ایجاد تعویق می شود و پیگیر مشکل تملک آن هستیم.
وی در خصوص دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی هم گفت: نمایشگاه گردشگری در دهه ۸۰ به عنوان بازار گردشگری خاورمیانه ایجاد شد و تلاش شد نمایشگاه با برند گردشگری پارس معرفی شود و آخرین بار در سال ۹۸ برگزار شد و امسال مجددا پس از بحران کرونا از ۲۰ دی برگزار خواهد شد.
محسن نژاد ادامه داد: معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه در نمایشگاه بین المللی فارس حضور خواهد یافت.
محسن نژاد، نمایشگاه گردشگری شیراز را دومین نمایشگاه گردشگری پس از تهران دانست و اعلام کرد: تلاش کردیم که امسال از عمان، عراق، ترکیه، تاجیکستان و قطر در این نمایشگاه حضور یابند.
وی ادامه داد: شرکت های حمل و نقلی، انجمن های گردشگری مثل دفاتر و هتلداران، اتاق بازرگانی، بانک ها و ... در این نمایشگاه حضور دارند و در نمایشگاه گردشگری شیراز رویدادهای جانبی هم خواهیم داشت.
بهزاد احمدی هم گفت: در این نمایشگاه اجازه نمی دهیم کالایی خارج از تولید داخلی در حوزه صنایع دستی وارد شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس افزود: ۴۰۰ فروشگاه صنایع دستی در شیراز داریم که از آنها بازدید می شود و پروانه صنف را برای اشخاصی صادر می کنیم که کالای تولید داخلی بفروشد.
وی اضافه کرد: چنانچه واحدی از این قانون تبعیت نکند با هماهنگی با اماکن، پلمب می شود.
ابراهیم بختیاری هم در این نشست گفت: همراهی رسانه در پوشش خبری و اطلاع رسانی این نمایشگاه سهم موثری دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: در استان فارس در حوزه گردشگری ظرفیت های موثری داریم که باید مورد توجه قرار دهیم و در حد شناخت صنعت گردشگری آماده ارائه آموزش های لازم به خبرنگاران هستیم.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری در ماه های اخیر در سایر شهرهای کشور بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه در شیراز برای ما بسیار مهم است و بخش خصوصی در این نمایشگاه پای کار آمده اند و سه هزار متر فضای گردشگری و حدود یک هزار و ۵۰۰ متر فضای صنایع دستی داریم.
بختیاری تاکید کرد: تقریبا از تمام بخش های گردشگری نماینده در این نمایشگاه داریم و ۶ آژانس خدمات مسافرتی از فارس در این نمایشگاه حضور دارند و یکی از قوی ترین استان ها برای ورود گردشگر از خارج از کشور، استان فارس است.

 

کد خبر 204756

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید