دوشنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۲۹ شوّال ۱۴۴۶ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۵ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۰۵ اسفند ۱۴۰۳ ۱۹:۳۶
زمان مطالعه: 5 دقیقه
«این آینه حرف دهانش را نمی‌فهمد» مجموعه غزل شهدخت روستائی فارسی در سالن سرای سخن شیراز رونمایی شد.

به گزارش پیام خبر، «این آینه حرف دهانش را نمی‌فهمد» مجموعه غزل شهدخت روستائی فارسی در سالن سرای سخن شیراز رونمایی شد.

حسن دهقان در آیین رونمایی از «این آینه حرف دهانش را نمی‌فهمد»، این کتاب را اولین اثری دانست که با حمایت انجمن و انتشاران سرزمین فرزانگان به چاپ رسیده است و گفت: انجمن اهل قلم فارس از این پس انتشارِ آثار اعضایش را در حوزه شعر، داستان و پژوهش‌های ادبی در دستور کار قرار داده است.

دبیر انجمن اهل قلم فارس افزود: مجموعه غزل شهدخت روستائی فارسی اولین کتابی است که با این رویکرد منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه «ضلع سومِ مثلث کتابخوانی در کشور و طبیعتاً استان فارس به خوبی شکل نگرفته است.» تصریح کرد: در شیراز و فارس مؤلفان و ناشران خوبی در همه عرصه ها وجود دارند که اضلاع اول و دوم را نسبتاً به خوبی شکل می‌دهند اما ضلع سوم یعنی مخاطبان عمومی نتوانسته‌اند با توجه به آثار بومی، مثلث کتابخوانی را کامل کنند.

این شاعر و روزنامه‌نگار فرهنگی ادامه داد: کتاب پس از تالیف و چاپ باید در فضای عمومی جامعه مورد اقبال قرار گیرد تا هم اقتصاد نشر رونق گیرد و هم حال و هوایِ بی‌انگیزگی برای تولید آثار فاخر در میان مؤلفان از بین برود.

دهقان انتشار آثار شاعران و نویسندگان فارس توسط این انجمن را در راستای گام برداشتن در مسیر حل کردن بحران مخاطب در حوزه کتابخوانی توصیف کرد.

سیروس رومی اولین سخنران این مراسم بود که در سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران -منطقه جنوب کشور برگزار شد.

روزنامه‌نگار پیشکسوت گفت: شهدخت روستائی از آن دست شاعرانی است که می داند غزلِ معاصر نیازمندِ سیما، شیوه و اسلوب تازه است و نمی شود پا جای پای شاعران قاجاری گذاشت و در ورطه تکرار و تقلید افتاد.

رومی به وجود رگه‌های پر رنگِ «رئالیسم جادویی» در غزل‌های کتاب «این آینه حرف دهانش را نمی‌فهمد» اشاره کرد و ادامه داد: رئالیسم جادویی در داستان بیش از همه مورد توجه قرار دارد و از آمریکای لاتین متولد می‌شود؛ جایی که سرشار از قصه‌های و افسانه‌ است.

نویسنده کتاب «تاریخ مطبوعات فارس» با اشاره به اینکه «رئالیسم جادویی در شعر هم با گره خوردن واقعیات با افسانه‌ها خود را نشان می‌دهد» و ابیاتی از کتاب شهدخت روستائی فارسی، تاکید کرد: نشانه‌های مهمی از قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی در پیوند با واقعیات در این کتاب دیده می‌شود که به نظر من نمادی از نمودِ رئالیسم جادویی است.

رومی همچنین استفاده از «اسطوره» را شاخص‌های بارزِ غزل‌های «این آینه حرف دهانش را نمی‌فهمد» دانست و ابراز امیدواری کرد: این بانوی شاعر فارس به نوآوری‌های خود در این حوزه ادامه دهد و آثاری استوارتر خلق کند.

پس از سیروس رومی، دکتر محمدرضا خالصی پشت تریبون قرار رفت و با تحسین انجمن اهل قلم فارس و مؤلف، برای انتشار این کتاب گفت: در جایی که با جمعیت 90 میلیون نفری، شمارگان کتاب به ۱۰۰ تا ۵۰۰ جلد رسیده، انتشار هر کتاب برای ما دوستدارن فرهنگ یک روزنه امید است.

وی ادامه داد: وقتی غزل‌های خانم روستائی به دستم رسید یک نکته برام مسجل شد که «این آینه حرف دهانش را نمی‌فهمد»، «کتابِ تنهایی یک زن» است.

این پژوهشگر و منتقد ادبی با بیان اینکه « 90 درصد غزل‌های این کتاب مضمون تنهایی دارد.» اظهار کرد: این اتفاق درست بر خلاف ظاهری است که شاعر در فضای اجتماعی و آنچه ما می‌شناسیم نشان می‌دهد و این پرسش مطرح می‌شود که شاعری با چنین روابط عمومیِ قوی، چرا اینقدر احساس تنهایی می‌کند!

خالصی با تاکید بر اینکه «در سخنانش قصد روانشناسی ندارد و بحثی فلسفی درباره‌ی اشعار مطرح می کند.» گفت: در همه جای این دفتر، زنی که معشوقه‌اش را گم کرده، دیده می‌شود؛ معشوق او مجازی است و کسی است که اصلاً وجود ندارد!

این مدرس دانشگاه گفت: انسان تا سه مقوله «رضایت»،«کمال»،«تکمیل» را حس نکند مطلقاً نیازهایش ارضا نمی‌شود؛ خواه در عشق باشد، در دوستی یا ارتباط.

خالصی با اشاره به سخنانی از میشل دومونتنی فیلسوف معروف تاکید کرد: هیچ چیزی در طبیعت وجود ندارد که برای ما مثل دوست داشتن باشد. از ابیات حافظ هم چنین برمی‌آید که کسی که نقش عشق را نفهمیده باشد مقصود هستی را نفهمیده است.

وی افزود: انسان نیاز دارد که دوست بدارد و دوست داشته شود و اگر این احساس به وجود نیاید احساس تنهایی می کند و این تنهایی لزوماً به معای انزوا نیست.

نویسنده کتاب «جان تا جمال جانان»، رادیکال ترین و بیچاره کننده‌ترین تجربه انسانی را تجربه تنهایی توصیف و خاطرنشان کرد: فقط 4 غزل از 38 غزلِ کتاب «این آینه حرف دهانش را نمی فهمد» مضمون تنهایی ندارد و در بقیه‌اش شاعر تنهاست.

خالصی ادامه داد: اتفاقاً از همین لحاظ این مجموعه برای من مجموعه قشنگی است و من این کتاب را همین گونه که هست دوست دارم.

وی گفت: اینکه شاعر توانسته با تصاویر، ذهنیت‌ها و در شکل‌های مختلف این «تنهایی» را نشان دهد کار ارزشمند و قابل تحسینی است.

در این مراسم که توسط انجمن اهل قلم فارس و با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران - منطقه جنوب کشور برگزار شد، شهدخت روستائی فارسی پس از رونمایی از «این آینه حرف دهانش را نمی‌فهمد»، چند غزل از کتابش را خواند و در پایان آن را برای حاضران در جلسه امضا کرد.

 

کد خبر 248678

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید