پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برخی از مشترکان می‌گویند هنگام فروش تلفن ثابت خود متوجه شده‌اند که شماره تلفن ثابت آنها پس از تعیین معیارهایی شامل شماره‌های رند و با ارزش محسوب می‌شود و در نتیجه امکان فروش آن را ندارند مگر اینکه هزینه رند بودن را به مخابرات بپردازند. در این باره شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که این موضوع مربوط به مصوبه سال ۹۵ دولت است. در چند ماه اخیر هیچ برنامه جدیدی نبوده که مبالغ بیشتری از مردم دریافت شود، در این زمینه برای این مشترکان تسهیلات وجود دارد که ۹۰ درصد محدودیت‌ها با آن برداشته می‌شود.

به گزارش پیام خبر،داوود زارعیان ، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره این موضوع اظهار کرد: دو دسته شماره‌های رند داریم، یک دسته شماره‌هایی که مشتریان به عنوان شماره رند از ابتدا از شرکت مخابرات خریداری کرده و دسته دیگر شماره‌های رندی است که مشترک خریداری نکرده بلکه به صورت تصادفی برای مشترک ثبت شده است.

وی افزود: براساس پروانه شرکت مخابرات ایران این دسته از شماره‌ها (دسته دوم) درواقع مالکیتی ندارد البته تا زمانی که خود فرد بخواهد از آن استفاده کند، می‌تواند آن را در اختیار داشته باشد؛ درواقع مشترک برای این دسته از شماره‌های رند تلفن ثابت در ابتدا هزینه‌ای پرداخت نکرده است.

دکتر زارعیان گفت: بنابراین با توجه دسته دوم شماره‌های رند که طبق پروانه برای شرکت مخابرات است، در مرحله اول سه گونه تسهیلات برای آنها که به صورت تصادفی برای مشترک انتخاب شده توسط این شرکت در نظر گرفته شده است. یکی این شماره‌ها می‌تواند برای خود مالک جا به جا شود؛ دوم اگر خانه فروخته شده است، شماره به نام مالک می‌شود و سوم اگر این خط ورثه‌ای شد، باز هم نقل و انتقال انجام می‌شود.

وی افزود: با این تسهیلات در نظر گرفته شده ۹۰ درصد محدودیت‌ها برداشته شده است. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است آیا این خط خرید و فروش بشود یا خیر؟ در پاسخ می‌توان گفت این کار باید براساس امکانات فنی انجام شود که امکان جابه‌جایی خط به هر نقطه‌ای که لازم است وجود دارد یا نه. درحال حاضر در این زمینه هم اقداماتی انجام می‌دهیم تا به چه ترتیبی می توان به مشترکان کمک کرد تا با مشکلی مواجه نشوند. بنابراین شرکت مخابرات ۹۰ درصد مشکلات را با سه تسهیلاتی که اخیرا در نظرگرفته برداشته است.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شماره‌های رندی که در ابتدا توسط مشترکان خریداری شده‌اند و هزینه آن پرداخته شده است، هیچ محدودیتی ندارد و مشترکان می‌توانند به راحتی آن را نقل و انتقال یا خرید فروش کنند، تصریح کرد: البته همه این موارد یک شرط براساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارد و آن این است که ما امکانات فنی داشته باشیم.

وی درباره هزینه‌های شماره‌های رند هم اظهار کرد: هزینه‌های شماره های رند به طور مثال اگر ۴ عدد مشابه یکدیگر باشند یا ۲ عدد مشابه و غیره، دستورالعمل مفصلی دارد که با توجه به میزان رند بودن هزینه آن مشخص می‌شود؛ همچنین شرکت مخابرات درصدد است برای شماره‌های رند تلفن ثابت موجود در شبکه شرایط مزایده فراهم کند که هرکسی خواست خط مورد نظر خود را در مزایده انتخاب کند.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه از سال ۸۸ هیچ شماره ای به فروش نمی‌رسد و کسی که تلفن می خواهد، حق اتصال را پرداخت می کند. گفت : بنابراین اگر مشترکی شماره اش را نخواهد، نمی تواند مثل قدیم مراجعه کند و ودیعه اش را پس بگیرد. این بر اساس تصمیم دولت برای واگذاری شماره تلفن هاست. مثلا شماره ای که من دارم بی‌ارزش است. این شماره تا سال های قبل ارزشی در حد ۹۰ هزارتومان داشت.
دکتر زارعیان در زمینه هزینه حق اتصال تلفن که قبلا ۱۰۰ هزارتومان بود و الان ۲۱۸ هزارتومان دریافت می شود. گفت : این البته مربوط به الان نیست بلکه در مصوبه سال ۹۵ دولت است. در چند ماه اخیر هیچ برنامه جدیدی نداشتیم که مبالغ بیشتری از مردم دریافت کنیم.

وی درخصوص طرح های مزایده شماره‌های رند نیز اظهارداشت : همه شماره هایی که در این مدت به فروش رفته شاید به یک عدد دورقمی هم نرسد و اصلا در حدی نیست که بگوییم درآمدزایی چندانی برای مخابرات داشته است. شاید چند نفر دارای قدرت رسانه ای، این خبر را رسانه ای کرده باشند وگرنه اصلا چیز خاصی نبوده و نقل و انتقال خاصی نداشته‌ایم. تعجب می‌کنیم که چرا و چطور بعد از این همه سال چنین موضوعی مطرح شده است.

 

کد خبر 204121

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید