پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
چهارشنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۷:۴۳
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شیرازی ها جشن شب یلدا را با فال کلوک و شاهنامه و حافظ خوانی و صله رحم برگزار می کنند.

به گزارش پیام خبر، شیرازی ها طولانی ترین شب سال را از دیرباز با برگزاری مراسم خاصی جشن می گرفتند و از یک دی ماه تا دهم بهمن را چله بزرگ می نامند و از دهم بهمن تا اول اسفند را چله کوچک و از اول اسفند تا آخر ماه اسفند را چله پیرزن می نامند.
آجیل شیرین در شب یلدا سر سفره یا کرسی های قدیمی قرار داده می شود و اهل فامیل و یا خانواده با خوردن هندوانه و انار گرد هم می آیند و یکی از فلسفه های شب یلدا را می توان انجام صله رحم دانست، سنتی که هنوز هم بعد از گذشتن سالها کوچک و بزرگ را گرد هم می آورد تا دیدارها تازه شوند.

فال کلوک یکی از سنت های دیرین شیرازی است که خانم ها در کلوک یا کوزه دهان گشادی یک علامت یا نشانه می اندازند و سپس بعد دختر بچه ای جلو آمده و دست در کلوک می کند و یکی از نشانه های داخل کلوک را در آورده و به دیگران نشان می دهد و یکی از بانوان با خواندن ترانه محلی «خوشا امشو که مهمون شمایم کبوتر وار در بوم شمایم، ترشرویی مکن بر روی مهمون خدا دوند که فردا شو کجایم» و اشعار حافظ، کاغذها یا نشانه ریخته شده را به نام هر یک از آنها بیرون می آورد که به نوعی جواب یا فال اعضای حاضر در مجلس است. 
شب یلدا فرصتی است تا کوچکترها به خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بروند و خانواده ها دور هم جمع شوند و بزرگترها قصه و حکایت پندآموز تعریف کنند و فرصت شاهنامه خوانی و حافظ خوانی فراهم شود.

 

کد خبر 204388

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید