شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
پنج شنبه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۰۷
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به منظور ارزیابی دزفول برای معرفی به عنوان شهر جهانی کپو

3 ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی وارد دزفول شدند

به منظور ارزیابی ظرفیت های دزفول برای دریافت نشان شهر جهانی کپو، ۳ ارزیاب بین المللی شورای جهانی صنایع دستی وارد دزفول شدند.

به گزارش خبرنگار پیام خبر از خوزستان، به منظور ارزیابی ظرفیت های دزفول برای دریافت نشان شهر جهانی کپو، ۳ ارزیاب بین المللی شورای جهانی صنایع دستی وارد دزفول شدند.

پروفسور علی النجادی از کشور کویت، آصف شیخ از کشور هندوستان و خانم ویدا توحدی از ایران در بدو ورود به دزفول وارد خانه تاریخی تیزنو شده و مورد استقبال مسئولان استانی میراث فرهنگی و محلی شهرستان دزفول قرار گرفتند.این ارزیابان ابتدا از دبیرخانه شهر جهانی کپو در خانه تاریخی تیزنو دزفول بازدید کردند.

شیخ علی النجادی، در مراسم استقبال در خانه تیزنو گفت: بسیار خرسند هستیم که به همراه آقای آصف و هیات همراه در شهر زیبای دزفول حضور یافته ایم و آماده بازدید از هنرصنعت غنی و ارزشمند این شهرستان هستیم.

ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی از کشور کویت افزود: در این سفر از تمام ظرفیت های صنایع دستی و کارگاه های کپوبافی دزفول بازدید خواهیم کرد‌.

حمیدرضا خادم، نیز اظهار کرد: در صورتی که دزفول این عنوان را کسب کند به جمع ۱۱ شهری که در جهان دارای نشان جهانی هستند می پیوندد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، با بیان اینکه ۲ هزار صنعتگر در رشته کپوبافی در دزفول مشغول به کار هستند، تصریح کرد: حدود۵۰ کارگاه کپوبافی در این شهرستان در حال فعالیت هستند که اکثر آنها در روستای پامنار قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تولید کنندگان کپو بانوان روستایی هستند، ابراز کرد: ۹۰ درصد صنایع دستی دزفول مختص کپو است.

خادم، توضیح داد: ۳ هزار نفر صنعتگر در دزفول وجود دارد که ۲ هزار نفر از آنها در حوزه کپو مشغول هستند ضمن اینکه بعد از ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپو این آمار به شدت افزایش خواهد یافت.

وی یاد آور شد: تمام مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید کپو از جمله درخت نخل و درخت برتک کاملا بومی هستند و در دزفول تولید دزفول هستند.

بازدید از حدود ۱۰ کارگاه فعال کپوبافی در نقاط مختلف شهرستان و بازدید از بازارچه صنایع دستی جنب بوستان خانواده از جمله برنامه های ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در دزفول خواهد بود‌.

کپوی دزفول از جنس حصیر است و ماده اولیه آن را نخل و یا چوب کرتک (موجود در بیشه زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

 

کد خبر 205804

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید