پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
شنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۴۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جشنواره غذای ملل و صنایع دستی پس از 10 شب برگزاری در شامگاه 17 فروردین ماه با حضور جمعی از مسئولان شهر مشهد به کار خود پایان داد. 

به گزارش پایگاه خبری پیام خبر، جشنواره غذای ملل که از ۵رمضان آغاز شده بود پس از ده روز در ۱۵ رمضان مصادف با ۱۷ فروردین ماه ‌در حالی که با استقبال بی‌نظیر شهروندان همراه شده بود با حضور تعدادی از مسوولین به کار خود پایان داد.

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در اختتامیه این جشنواره ضمن بازدید از غرفه ها در جمع خبرنگاران اعلام کرد: باید فرصت‌هایی را ایجاد کنیم که بتوانیم مردم را برای لحظه‌ای از خانه‌ها به ویژه خانه‌های آپارتمانی جدا کنیم و نشاط و شادابی صحیح را در اختیار ‌آن‌ها قراردهیم، یکی از امور مثبت در راستای نشاط و شادابی مردم برگزاری جشنواره‌ای چون غذای ملل و صنایع دستی است.

وی با تاکید بر اهمیت همبستگی ملل، افزود: امروز در شهر مشهد میزبان بسیاری از اتباع عراقی و افغانستانی هستیم و خوشبختانه شاهد برپایی غرفه لبنان نیز بودیم. ایران با هند و پاکستان دارای سوابق تاریخی و فرهنگی است و جمع شدن همه این کشورها در کنار یکدیگر در جهانشهر مشهد امر مطلوبی است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد استقبال مردم از جشنواره غذای ملل و صنایع دستی را مطلوب را ارزیابی کرد و گفت: استقبال مردم بیانگراین است که تصمیم درستی اتخاذ شده و شاهد تقاضا مردم برای تمدید هستیم.

موحدیان در خصوص گسترش این جشنواره و مشارکت سایر کشورهای اسلامی، بیان کرد: هیچ کاری بزرگ آغاز نمی‌شود، اگر به مرور مردم را مطالبه گر کنیم سپس خواهیم دید سایر کشورها مشارکت خواهند داشت؛ البته برخی محدودیت‌ها وجود دارد همه کشورها نمی‌توانند شرکت کنند چرا که باید از گوشت حلال استفاده کنیم که فقط در کشورهای اسلامی مورد استفاده است. 

وی با تاکید برلزوم گسترش این جشنواره افزود: این جشنواره می‌تواند حداقل یک روز زائر را به خود اختصاص دهد اما به جهت ماندگاری زائر باید فضای وسیع‌تری را در نظر بگیریم، این فضا با این حجم از استقبال کافی نیست و برای استفاده زائران باید فضای بزرگتری داشته باشیم.
نکته مثبت جشنواره غذای ملل خانوادگی بودن آن است

همچنین فاطمه سلیمی رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد گفت: جشنواره غذای ملل و صنایع دستی ترکیبی از امور فرهنگی و سنت قدیمی مشترک بین کشورهای مختلف است، هرچه برنامه‌های تجمیعی بین کشورها، ملل و فرهنگ‌های مختلف به نمایش گذاشته شود آشنایی مردم با زیبایی این فرهنگ‌ها برای آنان لذت‌بخش است.

وی افزود: مشهد به عنوان یک جهانشهر یک دیدگاه بین المللی دارد. با حضور کشورها و اقوام مختلف شهر هزار رنگ است که در آن فرهنگ‌ها و غنای هویت‌ها دیده می‌شود. غذا که نقش اصلی این جشنواه است از فرهنگ و تمدن هر کشوربرگرفته شده است و آغشته به فرهنگ مادرانه سنت‌های قدیمی است. برگزاری چنین جشنواره‌هایی حال و هوای مردم را عوض کرده و فضای شادی ایجاد می‌کند. نکته مثبت جشنواره غذای ملل و صنایع دستی خانوادگی بودن آن است.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: باید در این دوره برنامه‌های خانوادگی را گسترش دهیم و از ملل و اقوام بیشتر در برنامه های مشهد دعوت کنیم. مشهد به برکت بارگاه امام رضا پذیرای ملت‌های مختلف است و امید است این تبادل فرهنگ و هنر ایران به صورت گسترده تر محقق شود.

سلیمی در نهایت بیان کرد: یکی از ویژگی‌های جشنواره غذای ملل حضور و مشارکت بانوان است به هر حال این مادران و بانوان هستند که غذای خانه را طبخ می‌کنند و باعث گرمای کانون خانه می‌شوند و این مادرانگی کردن نیاز شهرماست، امید است بتوانیم برنامه‌هایی که روح شهر را لطیف کرده و موجب حال خوش مردم است را افزایش دهیم.

جشنواره غذای ملل تمدید می‌شود؟

همچنین جلیل بامشکی معاونت زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از بازدید 150 هزار نفری شهروندان، زائران و مجاوران خبر داد و گفت: خوشبختانه جشنواره غذای ملل و صنایع دستی با حضور 6 کشور مسلمان و با استقبال بی‌نظیر مردم به بهترین نحو ممکن برگزار شد امید است بتوانیم این جشنواره را با برنامه‌‌هایی بهتر و وسیع‌تر گسترش دهیم.

وی افزود: یکی از اهداف ما تبادل فرهنگی میان کشورهای شرکت‌کننده بود که تا حدودی محقق شد. استقبال بی‌نظیر و حال خوش بازدیدکنندگان نمایانگر نیاز شهر ما به چنین برنامه‌هایی است که تلاش خود را برای تمدید این جشنواره به کارخواهیم گرفت.

انتهای پیام/

 

کد خبر 207559

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید