پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
یکشنبه, ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۳۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه:

سرقت آجرهای کتیبه‌دار چغازنبیل خلاف‌واقع است

رشنویی گفت: خبر منتشرشده درخصوص سرقت آجرهای کتیبه‌دار میراث جهانی چغازنبیل خلاف واقع است و یک تعرض نافرجام با هدف تخریب، به بخشی از دیواره این پایگاه صورت گرفته است.

به‌گزارش خبرنگار پیام خبر و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی، در جریان بازدید و پایش میدانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از محوطه میراث‌جهانی چغازنبیل گفت: در هفته‌های گذشته یک تعرض نافرجام به بخشی از دیواره ضلع جنوب‌غربی وارد شد که با هوشمندی یگان حفاظت مستقر در محوطه از تخریب جدی مجموعه جلوگیری به عمل آمد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، با بیان اینکه متعرضان که با نیت قبلی و به قصد ضربه زدن به این بنای تاریخی وارد محوطه شده بودند، پس از آسیب رساندن به بخشی از دیواره، با ورود نگهبان به سرعت محوطه را ترک کردند و متواری شدند، افزود: به دنبال این اتفاق بلافاصله موضوع به مراکز انتظامی گزارش و پرونده قضایی در همین رابطه تشکیل و هم‌اکنون نیز در حال پیگیری حقوقی است.

وی با اشاره به بررسی‌های صورت‌گرفته به‌دنبال وقوع این تعرض تصریح کرد: در بازدید کارشناسی اولیه، احتمال سرقت نیز بررسی شد که در ادامه بررسی مستندات فتوگرامتری و وضع موجود بنا مشخص شد این اقدام بیشتر جنبه تخریبی داشته و هیچ‌گونه سرقتی صورت نگرفته و خبر منتشرشده با عنوان سرقت آجرهای کتیبه‌دار چغازنبیل خلاف واقع است.

از میراث‌جهانی چغازنبیل به‌صورت شبانه‌روزی مراقبت می‌کنیم

همچنین محمدحسین ارسطوزاده در جریان این بازدید، با اشاره به مراقبت‌های شبانه‌روزی و مستمر در این میراث‌جهانی عنوان کرد: در بازدیدی که به همراه کارشناسان اداره‌کل و مجموعه میراث‌جهانی چغازنبیل صورت گرفت، مشخص شد که مجموع آجرکتیبه‌های چغازنبیل هم‌اکنون در سراسر بدنه این بنا به وضوح و بدون هرگونه تغییری قابل مشاهده هستند و پایش‌های میدانی نیز به صورت روزانه و مستمر درحال انجام هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: در پی این تعرض نافرجام، ضریب امنیتی و تعداد نیروهای یگان حفاظت محوطه چغازنبیل و فضای پیرامونی آن ارتقاء داده شد و بر همین اساس گشت‌های شبانه و نامحسوس به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

وی بیان کرد: با هدف صیانت از آثار ارزشمند میراث‌جهانی و به‌منظور توجه بیش از پیش به زیرساخت‌های گردشگری و حفاظتی دو پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و شوش، اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مقرر شد از محل اعتبار پیش‌گفته علاوه بر حفاظت مستمر هر دو مجموعه جهانی، باهدف پشتیبانی حفاظت فیزیکی، زیرساخت‌های مورد نیاز ارتقاء یابند.

 

کد خبر 205741

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید