پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
دوشنبه, ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۱۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه

جهانی‌کردن دزفول در کپوبافی؛

ارزیابان یونسکو به خوزستان سفر می‌کنند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی که برای بررسی پرونده ثبت چند شهر به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به ایران سفر کرده‌اند، طی روزهای آینده به‌منظور ارزیابی شهر دزفول به عنوان نامزد شهر جهانی کپوبافی به این شهر سفر می‌کنند.

به‌گزارش خبرنگار پیام خبر از خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده، با اشاره به سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به خوزستان، اظهار کرد: آصف شیخ و محمد زهید از هندوستان و علی النجاده و سعد القدومی از کویت گروه کارشناسی یونسکو را در سفر دزفول تشکیل می‌دهند؛ ضمن این‌که ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نیز این گروه را در سفر به خوزستان همراهی می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، با اشاره به اینکه کارشناسان شورای جهانی صنایع‌دستی سه‌شنبه شب (9 اسفند) از راه فرودگاه بین‌المللی اهواز وارد خوزستان خواهند شد، اضافه کرد: گروه ارزیاب‌های جهانی صنایع‌دستی یونسکو در راستای بررسی هنر ـ صنعت کپوبافی دزفول، (10 اسفند) با همراهی شهردار و فرماندار دزفول و نیز بخش‌های خصوصی از مجموعه‌ها و‌ کارگاه‌های کپوبافی این شهرستان بازدید خواهند کردند.

وی با بیان اینکه دزفول پیش از این با کسب شاخص‌های لازم، لقب زیبنده شهرملی صنایع‌دستی در حوزه کپوبافی را به نام خود ثبت کرده است، ابراز کرد: پس از بررسی و بازدید ارزیاب‌های جهانی یونسکو از ظرفیت‌های هنر ـ صنعت کپوبافی دزفول، در صورت دارابودن شاخص‌های لازم، این شهر به عنوان شهر جهانی کپوبافی انتخاب و معرفی خواهد شد.

ارسطوزاده، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان دزفول خاستگاه کپو در کشور به شمار می‌رود، سازمان جهانی یونسکو ارزیابی‌های مقدماتی و اولیه را برای انتخاب دزفول برای شهر جهانی کپوبافی انجام داده است و بر این اساس، گروه ارزیاب‌های صنایع‌دستی یونسکو برای بازدید میدانی در دزفول حضور خواهند داشت.

وی عنوان کرد: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ویژه دزفول در حوزه کپوبافی و نیز فعالیت‌ بخش خصوصی و فعال بودن کارگاه‌های کوچک و بزرگ در شهرها و روستاهای این شهرستان، باعث شده تا وزراتخانه را برای نامزدی دزفول برای تبدیل شدن به شهر جهانی کپوبافی به تکاپو بیندازد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در پایان یاد آور شد: بازدید از دبیرخانه شهرملی کپوبافی، بازارچه صنایع‌دستی، کارگاه‌های تولیدی و آموزشی، مراکز فروش کپو و نیز موزه مردم‌شناسی از جمله برنامه‌های سفر ارزیاب‌های شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو به دزفول خواهد بود.

 

کد خبر 205753

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید